Niet eens zo lang geleden was de dieselmotor de lieveling van SUV-rijders omwille van zijn zuinige karakter. Inmiddels is de dieselmotor in onbruik geraakt en wie zich geen plug-in hybride kan veroorloven kiest voortaan een “klassieke” benzineversie. Een financieel drama? Een test met de GLC 200 4MATIC maakt veel duidelijk.
Benzine - Pagina 3
Door een prijsdaling van de olieproducten op de internationale markten wordt benzine vanaf woensdag goedkoper, maar daar zal de consument slechts heel beperkt van kunnen profiteren aan de pomp omdat de overheid het cliquetsysteem toepast dat weer een accijnsverhoging teweegbrengt. Een bijzonder zure situatie in deze barre financiële tijden.
Tanken voor tien keer minder dan de gangbare prijs? Het was een dag lang mogelijk wegens een menselijke fout van de manager van een tankstation. Die man had per ongeluk een verkeerd bedrag in zijn computer ingevoerd, met alle gevolgen van dien… (foto ter illustratie)
Terwijl Belgen (en bijvoorbeeld ook Nederlanders) er bij hun overheden om smeken de accijnzen en de BTW op brandstoffen verder te verlagen, zonder resultaat voor alle duidelijkheid, hoeven inwoners van New York dat niet te doen. Daar heeft men simpelweg beslist om de belastingen op benzine en diesel voor de rest van het jaar af te schaffen. Mogelijk zal de rest van het land volgen.
Het verbod op de verkoop van auto’s met een benzine- of dieselmotor vanaf 2035 zal er niet toe leiden dat ze uit de fabrieken in de EU verdwijnen. Thierry Breton, Europees commissaris voor de interne markt, heeft de autofabrikanten op het oude continent immers opgeroepen om ondanks de genomen beslissing door te gaan met de productie van modellen met een traditionele aandrijving.