Dit type wagen gaat het vaakst in de fik

In tegenstelling tot de vele geruchten is het risico op een brand helemaal niet het grootst met een elektrische auto. Een onderzoek leert dat het brandgevaar bij hybride modellen en zelfs klassieke voertuigen op benzine veel hoger ligt. Hoe valt dat te verklaren?

Gepubliceerd op 4 september 2024
Leestijd : 3 min

Partagez

De voorbije jaren haalde een brand met een elektrisch voertuig vaak de media en werd daarin meestal zéér breed uitgesmeerd. Een bijkomende factor voor deze sensationele berichten was dat de bluswerken erg complex waren en veel langer duurden dan met een klassieke wagen met een benzinemotor, die gewoon onder het schuim wordt gespoten, waarna de klus is geklaard. Bij een EV is het probleem dat de chemische reacties in de oververhitte accu vaak lang blijven duren, zodat dikwijls geopteerd wordt om het voertuig voor minstens een dag (of veel langer indien nodig) in een container met water te dompelen om oplaaiende brandjes te voorkomen en meteen te blussen.

Verrassende cijfers

Door deze incidenten kreeg de elektrische wagen een kwalijke en grotendeels onterechte reputatie brandgevoelig en dus uiterst gevaarlijk te zijn. Dat gerucht wordt nu weer ontkracht door een studie die werd uitgevoerd door AutoInsuranceEZ op basis van de gegevens van de National Transportation Safety Board en de National Highway Traffic Safety Association in de Verenigde Staten. Daaruit blijkt dat de EV’s net minder snel in de fik gaan dan andere types voertuigen, inclusief klassieke wagens met een verbrandingsmotor. Straf…

Het onderzoek dat rekening houdt met de gegevens op de Amerikaanse markt noteerde slechts 25 brandgevallen per 100.000 verkochte elektrische voertuigen. Dat staat in schril contrast met de benzinewagens, waarvan niemand een reëel brandgevaar vreest, maar er toch 1.530 in de fik gingen per 100.000 verkochte exemplaren. Geef toe, dat is meer dan je zou verwachten…

Advertentie – lees hieronder verder

De grootste verrassing is echter dat hybride wagens het meest vuur vatten. Per 100.000 verkochte voertuigen gingen er maar liefst maar 3.475 stuks in de vlammen op. Dat is toch wel even schrikken… Zeker omdat dit type voertuig hiervoor algemeen niet bekend staat. Maar de cijfers liegen natuurlijk niet.

Verschillende oorzaken

Wat is hiervan de oorzaak? Een hybride wagen is een voertuig dat gebruik maakt van een verbrandingsmotor (meestal op benzine) die bijgestaan wordt door een elektromotor. Levert dat dubbele concept daarom meer risico’s op? Een finale conclusie over de oorzaak van deze vele branden is er nog niet, maar er zijn wel vermoedens.

Zo wordt er geopperd dat de accu tijdens de eerste kilometers van een rit wanneer er volledig elektrisch gereden wordt en de benzinemotor nog niet in werking is, soms zeer zwaar wordt belast. Als de software die het accubeheer regelt dan niet goed functioneert, kan er oververhitting ontstaan tijdens het weer opladen van de batterij.

Dit fenomeen kan zich ook voordoen tijdens het opladen aan de stekker of een laadpunt. Daarbij is het grote probleem (dat al eerder werd aangehaald) dat een oververhitte batterij die vuur vat zeer moeilijk te doven is. Een accu bestaat namelijk uit een reeks gekoppelde batterijcellen, waarbij een kortsluiting in één cel een kettingreactie kan veroorzaken in de hele accu met een langdurige en heftige brand tot gevolg.

Verzekeringsperikelen

Dit soort incidenten heeft er al toe geleid dat in verschillende gebouwen de eigenaars of beheerders niet toelaten dat EV’s worden geladen in de ondergrondse parking. Niet zozeer het hogere brandgevaar vormt hierbij het probleem, wel het feit dat een elektrisch voertuig moeilijker te blussen en te verwijderen is uit een parking. Wat dan weer leidt tot verzekeringsperikelen, aangezien sommige verzekeringsmaatschappijen dit verhoogde risico op een massale brand in het hele gebouw niet willen dekken.

Een belangrijke conclusie uit dit onderzoek is natuurlijk dat een elektrische auto ondanks alle geruchten geen groter risico op brand vormt dan voertuigen met een andere type aandrijving. Je kan je EV dus met een gerust hart in je garage plaatsen en daar opladen.  

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Benzine
Testaankoop verkrijgt langere garantie op 1.2 PureTech-motoren van Stellantis

Nadat het door Testaankoop werd aangesproken, heeft Stellantis aanvaard om de garantie op zijn 1.2 PureTech-motoren te verlengen tot tien jaar of 175.000 km. Volstaat dit om de consument gerust te stellen? Niet helemaal, want er zijn bepaalde voorwaarden. Wat de consumentenorganisatie niet bevalt, is dat Stellantis niet transparant heeft gecommuniceerd met zijn klanten.

13 september 2024 3 min David Leclercq
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.