De voorbije jaren haalde een brand met een elektrisch voertuig vaak de media en werd daarin meestal zéér breed uitgesmeerd. Een bijkomende factor voor deze sensationele berichten was dat de bluswerken erg complex waren en veel langer duurden dan met een klassieke wagen met een benzinemotor, die gewoon onder het schuim wordt gespoten, waarna de klus is geklaard. Bij een EV is het probleem dat de chemische reacties in de oververhitte accu vaak lang blijven duren, zodat dikwijls geopteerd wordt om het voertuig voor minstens een dag (of veel langer indien nodig) in een container met water te dompelen om oplaaiende brandjes te voorkomen en meteen te blussen.
Verrassende cijfers
Door deze incidenten kreeg de elektrische wagen een kwalijke en grotendeels onterechte reputatie brandgevoelig en dus uiterst gevaarlijk te zijn. Dat gerucht wordt nu weer ontkracht door een studie die werd uitgevoerd door AutoInsuranceEZ op basis van de gegevens van de National Transportation Safety Board en de National Highway Traffic Safety Association in de Verenigde Staten. Daaruit blijkt dat de EV’s net minder snel in de fik gaan dan andere types voertuigen, inclusief klassieke wagens met een verbrandingsmotor. Straf…
Het onderzoek dat rekening houdt met de gegevens op de Amerikaanse markt noteerde slechts 25 brandgevallen per 100.000 verkochte elektrische voertuigen. Dat staat in schril contrast met de benzinewagens, waarvan niemand een reëel brandgevaar vreest, maar er toch 1.530 in de fik gingen per 100.000 verkochte exemplaren. Geef toe, dat is meer dan je zou verwachten…
Advertentie – lees hieronder verder
De grootste verrassing is echter dat hybride wagens het meest vuur vatten. Per 100.000 verkochte voertuigen gingen er maar liefst maar 3.475 stuks in de vlammen op. Dat is toch wel even schrikken… Zeker omdat dit type voertuig hiervoor algemeen niet bekend staat. Maar de cijfers liegen natuurlijk niet.
Verschillende oorzaken
Wat is hiervan de oorzaak? Een hybride wagen is een voertuig dat gebruik maakt van een verbrandingsmotor (meestal op benzine) die bijgestaan wordt door een elektromotor. Levert dat dubbele concept daarom meer risico’s op? Een finale conclusie over de oorzaak van deze vele branden is er nog niet, maar er zijn wel vermoedens.
Zo wordt er geopperd dat de accu tijdens de eerste kilometers van een rit wanneer er volledig elektrisch gereden wordt en de benzinemotor nog niet in werking is, soms zeer zwaar wordt belast. Als de software die het accubeheer regelt dan niet goed functioneert, kan er oververhitting ontstaan tijdens het weer opladen van de batterij.
Dit fenomeen kan zich ook voordoen tijdens het opladen aan de stekker of een laadpunt. Daarbij is het grote probleem (dat al eerder werd aangehaald) dat een oververhitte batterij die vuur vat zeer moeilijk te doven is. Een accu bestaat namelijk uit een reeks gekoppelde batterijcellen, waarbij een kortsluiting in één cel een kettingreactie kan veroorzaken in de hele accu met een langdurige en heftige brand tot gevolg.
Verzekeringsperikelen
Dit soort incidenten heeft er al toe geleid dat in verschillende gebouwen de eigenaars of beheerders niet toelaten dat EV’s worden geladen in de ondergrondse parking. Niet zozeer het hogere brandgevaar vormt hierbij het probleem, wel het feit dat een elektrisch voertuig moeilijker te blussen en te verwijderen is uit een parking. Wat dan weer leidt tot verzekeringsperikelen, aangezien sommige verzekeringsmaatschappijen dit verhoogde risico op een massale brand in het hele gebouw niet willen dekken.
Een belangrijke conclusie uit dit onderzoek is natuurlijk dat een elektrische auto ondanks alle geruchten geen groter risico op brand vormt dan voertuigen met een andere type aandrijving. Je kan je EV dus met een gerust hart in je garage plaatsen en daar opladen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be