Men dacht dat de hoge brandstofprijzen een gedragsverandering bij Belgische automobilisten hadden veroorzaakt. Sommigen zeiden dat ze hun auto vaker in de garage laten staan, anderen reden minder en sommigen meldden zich zelfs ziek, omdat ze moest kiezen tussen eten kopen of naar het werk rijden met de auto.
Dat gezegd hebbende, spreken de recentste cijfers van de FOD Economie dit tegen en bevestigen ze geen verandering in de mentaliteit van de automobilisten. Met het einde van de Covid-crisis gaf het structureel geïntroduceerde telewerk nochtans aan dat alles erop gericht was om het autogebruik terug te dringen en dus het aantal afgelegde kilometers per jaar te verminderen.
De FOD Economie houdt maandelijks een enquête bij van het wegbrandstofverbruik in België. En de resultaten tonen aan dat er in de maand juni 2022 834 miljoen liter diesel en benzine is verbruikt in het land, of 27,8 miljoen liter per dag. Dit volume komt eigenlijk overeen met 556.000 volle tanks van 50 liter per dag. Ter vergelijking: in juni 2019 (dus voor de pandemie) bedroeg het verbruik… 830 miljoen liter, of 4 miljoen liter minder.
We zitten dus op het niveau van de pre-Covid-cijfers. En dat terwijl telewerken voor veel werknemers een gewoonte is geworden, de verkoop van elektrische auto’s nog nooit zo belangrijk is geweest, of dat steeds meer Belgen zelfs naar het buitenland gaan om brandstof te tanken.
Advertentie – lees hieronder verder
In de eerste helft van 2022 werd 5,131 miljard liter brandstof de lucht ingeblazen, net iets minder dan in 2019 (5,158 miljard). Toch deze resultaten zijn niet alleen toe te wijzen aan auto’s. Inderdaad, ook het wegtransport draait op volle toeren, want met de lockdowns heeft de Belg net als zijn Europese buren ook een echte voorliefde voor de e-commerce ontwikkeld.
Diesel daalt, maar minder dan verwacht
Noteer eveneens dat ondanks de dieselbashing in de afgelopen jaren, de verbruikte hoeveelheden nog op een vrij aanzienlijk niveau blijven. Toegegeven, het verbruik van diesel voor de weg neemt geleidelijk af (799 miljoen liter in maart 2017 tegenover 581 miljoen in juni 2022), maar deze daling wordt grotendeels gecompenseerd door het benzineverbruik, waaruit ook blijkt dat consumenten niet massaal overschakelen op elektrificatie en ze dus nog steeds verbrandingsmotoren blijven behouden. Kortom, aardolie blijft meer dan ooit de belangrijkste energie voor het wegtransport…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be