Energie

Hoge brandstofprijzen leiden niet tot algemeen lagere snelheden

Volgens VIAS zetten de hogere brandstofprijzen Belgen niet aan om hun snelheid op de weg te verminderen. Onze medeburgers zouden gevoeliger zijn voor andere manieren om de kosten te drukken.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 13 jul. 2022 | Leestijd: 5 min

Door de economische crisis en de oorlog in Oekraïne zullen de brandstofprijzen langdurig hoog blijven. De afgelopen weken zijn de prijzen voor een liter benzine of diesel geëxplodeerd. De regering stelde zelfs een expertengroep aan om een hele reeks maatregelen en aanbevelingen te formuleren die zowel het verbruik in ons land als onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen kunnen verminderen. Een van de voorgestelde maatregelen was de verlaging van de maximumsnelheid op autosnelwegen. Sommige waarnemers dachten dat de meeste Belgen voorstander van deze maatregel zouden zijn en dat velen nu al hun snelheid verminderden om te besparen tijdens verplaatsingen. Maar dat blijkt niet echt het geval.

Een onderzoek van VIAS toont namelijk dat veel Belgen hun snelheid niet verminderd hebben. Zes op de tien Belgen bevestigen wel dat ze hun rijstijl aangepast hebben, maar minder snel rijden is geen prioriteit. Minder dan een derde van de deelnemers aan het onderzoek verklaarde trager te rijden. De enquête werd uitgevoerd tussen april en juni 2022 door een steekproef bij 2.000 personen.

Advertentie – lees hieronder verder

Mobiliteitsarmoede

Bij 44 procent van de respondenten hebben de brandstofprijzen geen invloed op hun verplaatsingsgedrag. De prijzen hebben wel een lichte impact op 41,1 procent van de automobilisten, maar slechts 15,1 procent zou zich nu echt zuiniger gedragen, vooral in gezinnen met lagere inkomens. VIAS noemt dit fenomeen in zijn onderzoek ‘mobiliteitsarmoede’, wat betekent dat minder bedeelden uiteindelijk minder deelnemen aan economische, politieke of sociale activiteiten, alleen maar door hun beperkte toegang tot vervoer.

Apparemment, le Belge fonctionne avec d’autres moyens de pression...

Bestuurders die een tankkaart hebben bij hun bedrijfswagen worden uiteraard minder getroffen door de hogere prijzen: voor 70 procent van hen maakt het naar eigen zeggen geen verschil. VIAS merkt ook op dat mensen die zich meer bewust zijn van de milieucrisis, gemakkelijker beïnvloed worden door de inflatie en daardoor hun rijgedrag sneller en gemakkelijker aanpassen.

Jongeren meer getroffen?

Hoe dan ook hebben de prijzen aan de pomp een invloed op automobilisten. Maar die invloed zie je vooral in het tankstation. Volgens VIAS tankt een op de vijf Belgen niet meer vol door de prijzen, een fenomeen dat zich vooral voordoet bij jongeren (26 procent, 18-34 jaar).

Apparemment, le Belge fonctionne avec d’autres moyens de pression...

In werkelijkheid vindt de gedragsverandering niet plaats achter het stuur, geeft VIAS aan. In de strijd tegen de hoge brandstofprijzen laten de meeste bestuurders liever hun wagen wat vaker in de garage staan. Volgens het onderzoek gebruikt 35 procent van de deelnemers minder vaak de auto, verplaatst 28 procent zich minder, rijdt 23 procent defensiever en vervangt 14 procent de auto door een ander vervoermiddel.

Snelheid verminderen geen prioriteit

Apparemment, le Belge fonctionne avec d’autres moyens de pression...

Het onderzoek van VIAS wilde ook in kaart brengen of er gedragsveranderingen plaatsvinden. 61 procent van de deelnemers heeft minsten één aspect van z’n gedrag aangepast, maar dan gaat het meestal niet om een snelheidsvermindering. Slechts een op de drie respondenten rijdt trager. Belangrijkere gedragsveranderingen zijn onder meer vaker remmen op de motor (42 procent), minder vaak accelereren (38 procent) of beter en vaker schakelen (38 procent).

Andere manieren 

Terwijl de Belg zijn snelheid zelden aanpast aan de brandstofprijs, is hij wel gevoeliger voor andere zaken. Gegevens die (anoniem) verzameld werden door serviceprovider Coyote tonen een snelheidsdaling, maar die dateert niet uit het tijdperk van de dure brandstoffen. De trend is namelijk al meer dan anderhalf jaar zichtbaar en is eerder toe te schrijven aan de angst voor de politie en de vele (nieuwe) controles die de afgelopen maanden zijn ingevoerd, zoals de trajectcontroles.

Een andere factor in de snelheidsvermindering is de verkeersdrukte. Als een weggebruiker langzamer rijdt, vermindert hij automatisch ook de snelheid van het achteropkomende verkeer. Volgens VIAS is het aantal bestelwagens en vrachtwagens op onze wegen de afgelopen twee jaar fors toegenomen, wat de situatie ook kan verklaren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon