Na de lange covid-crisis die met gedwongen telewerk gepaard ging, kwam het verkeer de afgelopen maanden weer op gang. Weliswaar was het niveau van vóór de pandemie nog niet bereikt, maar we stonden met zijn allen weer vaker in de file. Die files waren minder lang dan voorheen, met name als gevolg van het structurele telewerken waar veel bedrijven intussen vrede mee hebben genomen, maar toch. Verzekeraars menen zelfs dat het aantal schadeclaims vandaag weer op het niveau van 2019 ligt, wat volgens hen voldoende rechtvaardiging is om de tarieven in 2022 te verhogen.
Statistieken kennen echter altijd een kleine vertraging en de laatste weken lijkt het tegenovergestelde effect op te treden: het verkeer op Belgische wegen lijkt namelijk opnieuw af te zwakken. Deze informatie is afkomstig van Coyote, dat zijn kleine verkeersveiligheidsapparaten (en snelheidscontrolewaarschuwingen…) produceert en verkoopt.
Dankzij zijn één miljoen gebruikers in België kan het bedrijf op een volledig anonieme manier het verkeer volgen, ongevallen opsporen en de dichtheid van files inschatten. Deze technologie blijkt zo doeltreffend dat ze zelfs (alweer volledig anoniem) wordt gedeeld met de verkeerspolitie, die de informatie vervolgens gebruikt om verkeersinformatie weer te geven.
Hoge brandstofprijzen
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de tussen 7 maart en 1 april 2022 verzamelde gegevens van Coyote is het verkeer dus wederom in dalende lijn. Opvallend, want op 4 maart jongstleden werden zowat alle coronamaatregelen geschrapt, zoals het beruchte covid-safe-certificaat om bijvoorbeeld op restaurant te mogen gaan.
Er werd van uitgegaan dat het verkeer net na de carnavalsweek weer op volle toeren zou draaien, aangezien de bedrijven niet langer verplicht zouden zijn om hun personeel op zeer regelmatige basis van thuis te laten werken, maar dat is dus niet gebeurd.
Van maandag 7 maart tot vrijdag 11 maart lag het verkeersniveau 5% lager dan in dezelfde periode vóór de pandemie, maar in de daaropvolgende dagen nam de daling plotseling toe (-10%) en bereikte ze op sommige dagen zelfs -18%. Volgens Coyote kan dit verschijnsel eenvoudig worden verklaard door de stijging van de brandstofprijzen.
Het mag duidelijk wezen dat de symbolische kaap van 2 euro per liter benzine of diesel het leven van tal van Belgische huishoudens bijzonder moeilijk maakt, zelfs als er met twee wordt gewerkt. Deze mensen hebben uit pure noodzaak hun gedrag aangepast om met de jammerlijke situatie om te gaan.
De afname van de verkeersdrukte is het duidelijkst merkbaar sinds 14 maart 2022. Volgens Coyote is ze vooral spectaculair in Vlaanderen en Brussel, waar -25% werd bereikt. Voor Wallonië wordt daarentegen van ‘slechts’ -10% gesproken ten opzichte van 2019. Dit verschil heeft wellicht te maken met de economische context, die in Vlaanderen en Brussel meer op dienstverlening is gericht dan in Wallonië.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be