60% ongevallen minder met trajectcontroles?

De laatste maanden duiken overal trajectcontroles op. En volgens VIAS levert deze apparatuur een grote bijdrage aan de verkeersveiligheid. Uit de statistieken blijkt dat het aantal ongevallen op gecontroleerde trajecten drastisch is gedaald.

Gepubliceerd op 22 november 2023
Leestijd : 2 min

Deel

60% ongevallen minder met trajectcontroles?

Ter gelegenheid van de laatste flitsmarathon die deze week werd gehouden (dinsdag 21 en woensdag 22 november 2023), wilde VIAS graag enkele cijfers delen over radars, en meer bepaald over trajectcontroles, die door automobilisten vooral worden gezien als een middel om geld in de kas van de Belgische staat te brengen.

Deze flitspalen, die overtreders over het algemeen geen kans laten, hebben blijkbaar ook een positieve invloed op de verkeersveiligheid. Om dit te verifiëren, keek VIAS naar ongevallenstatistieken op de betreffende weggedeelten en vergeleek eenvoudig het aantal doden en ernstig gewonden dat op deze locaties werd geregistreerd voor en na de installatie van deze apparaten.

60% minder

VIAS haalt het voorbeeld aan van de E42 tussen Fleurus en Spy, een zeer problematisch traject waar het aantal ongevallen met 60% is gedaald. Van een gemiddelde van 31 over de afgelopen 5 jaar, daalde het aantal ongevallen tot 12 in 2022, één jaar nadat de radar was geïnstalleerd. Hetzelfde geldt voor de E40 tussen Sterrebeek en Bertem, waar het verkeer altijd erg druk is: het aantal ongevallen is daar gedaald van gemiddeld 32 naar 15 nu, een daling van 55%.

In Vlaanderen zijn de cijfers vergelijkbaar, ook op andere wegen dan de gewestwegen. Bijvoorbeeld op de 12 hoofdwegen die de stad Mechelen binnenkomen, is het aantal ongevallen de afgelopen 5 jaar gedaald van 76 naar 32. Ook hier bedraagt de daling 57%. 

Advertentie – lees hieronder verder

Efficiënter

VIAS verklaarde aan Sud Presse dat “de resultaten van deze statistische analyse het positieve effect van trajectcontroles op de verkeersveiligheid bevestigen. Het grote voordeel van deze apparaten is dat ze bestuurders dwingen om de snelheidslimiet over meerdere (tientallen) kilometers te respecteren. Dit voorkomt het accordeoneffect dat wordt veroorzaakt door vaste flitspalen op snelwegen, d.w.z. een paar honderd meter voor de camera afremmen om net na het passeren ervan weer gas te geven”.

Met statistieken als deze is het een veilige gok te stellen dat het aantal trajectcontroles de komende maanden zal blijven toenemen. Dit is ook gepland in Wallonië, met 21 nieuwe apparaten voorzien in 2024. Vlaanderen heeft alleen al voor 2023 194 trajectcontroles in gebruik genomen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.