In zeer korte tijd zijn overal op onze wegen trajectcontroles verschenen. Volgens veel waarnemers zijn ze een geducht wapen tegen overtreders. Het systeem is simpel: de snelheid wordt gemeten over een bepaalde afstand, tussen punt A en punt B. Ligt je gemiddelde snelheid onder de limiet? Dan is er geen probleem. Maar als dat wel zo is, krijg je gegarandeerd een boete. Deze snelheidscontroles werken 24 uur per dag, 7 dagen per week, en voortaan zonder de minste tolerantiemarge op autosnelwegen en gewestwegen, afgezien van de technische foutenmarge (6%).
Op het vlak van snelheidscontroles heeft Vlaanderen een grote voorsprong op de andere gewesten. Begin 2023 gaf de Vlaamse overheid namelijk aan dat er 300 trajectcontroles in werking waren en dat 542 trajecten op deze manier gecontroleerd werden. En er komt nog meer, want in maart kondigde Vlaanderen aan dat er tegen december nog eens 194 nieuwe trajecten zouden bijkomen.
Wallonië haalt achterstand in
Wallonië slaat in vergelijking hiermee een slecht figuur en gaf de indruk nogal laks op te treden. Maar dat is allemaal aan het veranderen. En snel, want in het zuiden van het land zijn de afgelopen maanden veel controles bijgekomen. Terwijl er in 2020 nog maar twee waren, staan er nu al 67 trajectcontroles, voornamelijk langs de zogenaamde Waalse ruggengraat tussen Bergen en Luik.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de Waalse minister van Verkeersveiligheid, Valérie De Bue (MR), die geïnterviewd werd door Sud Presse, bieden trajectcontroles verschillende voordelen. “Ze kunnen over grotere afstanden contoleren en dat stimuleert om de snelheidslimieten na te leven, zelfs buiten de gecontroleerde zone. Studies hebben aangetoond dat er minder ongevallen gebeuren in gebieden waar trajectcontroles staan.” Bovendien beweert de minister dat trajectcontroles een eerlijk handhavingsmiddel zijn, want als een overtreder geflitst wordt, is dat niet omdat hij onoplettend is, maar omdat hij opzettelijk harder rijdt.
Nieuwe toestellen
Valérie De Bue is niet van plan het hierbij te laten. Er zijn nieuwe toestellen in bestelling die vanaf 2024 geïnstalleerd worden, waarmee het totale aantal trajectcontroles op 90 komt. Er komen er dus 21 bij. Dit is niet de enige verandering, want het kabinet van de minister wacht ook op goedkeuring voor mobiele trajectcontroles (met Lidars), die snelheidsbeperkingen bij wegwerkzaamheden moeten handhaven.
De effectiviteit van trajectcontroles is niet zomaar een mythe. Volgens Coyote, het bedrijf dat kleine rijhulptoestellen verkoopt, hebben de meeste automobilisten de neiging om zich aan de snelheidslimiet te houden tijdens de 10 km die volgen op een gecontroleerd traject. Dit lijkt te bewijzen dat trajectcontroles een langdurige invloed hebben op het gedrag van automobilisten.
Nieuwe trajectcontroles voorzien in Wallonië in 2024
Weg | Wegnummer | Plaats | |
1. | Chaussée de Wavre | N240 | Joidogne |
2. | Chaussée de Bruxelles | N5 | Genappe |
3. | Rue du Moulin | N64 | Hélécine |
4. | Avenue Royale | Rixensart | |
5. | Chaussée de Nivelles | N28 | Ittre |
6. | Rue de Nivelles | N28 | Braine le Château |
7. | Chaussée de Mons | N6 | Tubeke |
8. | Rue de Diekirch | N882 | Aarlen (Frassem) |
9. | Rue de la Barrière | N83 | Florenville |
10. | Rue de la Barrière | N83 | Florenville |
11. | Rue de Virton | N879 | Tintigny |
12. | N68 | Gouvy | |
13. | Grand’Route | N7 | Doornik |
14. | Chaussée de Valenciennes | N527 | Ath |
15. | Chaussée de Tournai | N7 | Ath |
16. | Chaussée de Renaix | N57 | Lessen |
17. | Chaussée de Jolimont | N27 | La Louvière |
18. | Chaussée de Mons | N56 | Brugelette |
19. | Chaussée d’Ath | N7 | Enghien |
20. | Axiale Boraine | N550 | Colfontaine |
21. | Rue d’Herchies | N524 | Saint-Ghislain |
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be