Zou het kunnen dat de toename van het aantal snelheidscontroles in België – met steeds zwaardere boetes als gevolg – ertoe leiden dat we met zijn allen minder hard rijden? Misschien, maar dat wil niet zeggen dat er minder bestuurders geflitst worden. Integendeel zelfs, want volgens de laatste statistieken werden in de eerste helft van 2022 bijna 2 miljoen PV’s uitgeschreven aan bestuurders die de maximumsnelheid met “slechts” 10 km/u overschreden. Dat is een stijging van 47,5% ten opzichte van het jaar daarvoor en maar liefst 5 keer meer dan 5 jaar geleden (eerste helft 2018). Voor de Staat betekent dit zowat 40 miljoen euro extra inkomsten.
VIAS erkent dat er weliswaar meer controles zijn dan voorheen, maar dat het merendeel van de boetes betrekking heeft op kleine overtredingen waarbij de overtreder de maximumsnelheid met 2, 3 of 4 km/u overschrijdt. Machtsmisbruik? Eigenlijk niet, want deze snelheden zijn de gecorrigeerde snelheden (met een marge van 6%), wat betekent dat degene die geflitst werd tegen 122 km/u in werkelijkheid 129 of 130 km/u reed.
De verleiding om niet te betalen
Uiteraard is de verleiding groot om deze boetes niet te betalen, omdat veel mensen ervan uitgaan dat zulke kleine overtredingen “vergeten” worden en dat de autoriteiten deze dossiers door de opgelopen vertraging uiteindelijk verticaal zullen archiveren. Maar dat klopt niet. Sinds 2020 is er een betalingsbevelregeling van kracht en werken de FOD Justitie en de FOD Financiën zodanig samen dat niemand meer door de mazen van het net kan glippen. Zo werden al meer dan 537.000 betalingsopdrachten verstuurd en 94% daarvan werd ook effectief betaald. Binnenkort zullen we trouwens van 100% mogen spreken omdat boetes rechtstreeks geïnd kunnen worden door middel van loonbeslag.
Advertentie – lees hieronder verder
Wanneer de staat beslag legt op het loon van een overtreder, dan krijgt de werkgever simpelweg het bevel om het boetebedrag in te houden van het loon van de werknemer (of meerdere bedragen als de betaling mag worden gespreid). Werkgevers zullen weliswaar geen inkijk krijgen op het type overtreding. Ook belangrijk om te weten, is dat als een werknemer een bedrijfswagen ter beschikking heeft, deze niet van hem kan worden afgenomen (als de werknemer talrijke overtredingen begaat, bijvoorbeeld), tenzij dit in de car policy staat.
Een boete betwisten
De boeteprocedures gaan als volgt: bij een overtreding wordt een proces-verbaal opgemaakt om het parket te informeren. Het parket beslist vervolgens of de automobilist wordt vervolgd en/of gestraft. Een boete kan altijd worden betwist zonder extra kosten – bijvoorbeeld als een aanmaning tot onmiddellijke inning wordt ontvangen. Alle elementen worden uiteindelijk onderzocht en de overtreder wordt op de hoogte gebracht van de uitkomst.
In het geval van een betwisting is het uiteraard aan de overtreder om zijn onschuld te bewijzen, aangezien de vaststellingen van een politieagent als bijzonder bewijskrachtig worden beschouwd en in de regel dus moeilijk te betwisten vallen. Het aanbrengen van getuigenissen, foto’s of andere bewijsstukken zijn dus ten zeerste aangeraden.
Er zij op gewezen dat het altijd mogelijk is een boete in termijnen te betalen, zonder dat dit noodzakelijkerwijs tot financiële problemen leidt. Er gelden wel enkele regels, zoals betaling gespreid over maximaal 6 maanden, erkenning van de overtreding en uiteraard het tijdig aanvragen van de betaling (vóór de vervaldatum van de boete).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be