Steeds meer steden voeren een autoluw verkeersbeleid in, waarbij wagens in bepaalde zones zelfs helemaal geen toegang meer krijgen. Dit gebeurt in het teken van de leefbaarheid in de centra door pollutie en geluidsoverlast te beperken en tegelijk de veiligheid van de zwakke weggebruikers te verbeteren.
Ook Amsterdam slaat die weg verder in door in het grootste deel van de stad de maximumsnelheid te verlagen van 50 naar 30 km/u. Deze nieuwe snelheidsbeperking zal gelden op 270 kilometer aan autowegen of zo’n 80 procent van het verkeersnet in de Nederlandse hoofdstad. Ook in Amsterdam zijn de belangrijkste redenen van de overheid voor deze snelheidsverlaging het verhogen van de verkeersveiligheid en het terugdringen van de geluidsoverlast. Men hoopt hiermee het aantal ongevallen met 20 tot 30 procent te doen afnemen. Nu vallen er jaarlijks ongeveer 20 dodelijke slachtoffers in het Amsterdamse verkeer, terwijl er ook nog eens ruim 800 mensen gewond raken.
Ook strenge controles
De meeste inwoners zijn akkoord met deze maatregel. Dat blijkt uit een onderzoek van de krant AD, die onthult dat 67 procent van de Amsterdammers het verkeer in de stad onveilig tot zeer onveilig vinden en 83 procent te hard rijden aan als belangrijkste oorzaak voor de vele ongevallen ziet.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de invoering van deze nieuwe grote zone 30 in Amsterdam werden meer dan 4.400 nieuwe verkeersborden geplaatst om de nieuwe maximumsnelheid aan te geven. Tegelijk wordt ook streng op de handhaving toegezien door een verhoging van het aantal vaste en mobiele flitscontroles. Verder zijn in Amsterdam ook zogenaamde ‘smileypalen’ actief, die een positief signaal geven aan wie zich aan de opgelegde snelheid houdt, naast ‘spaarpalen’, waarmee bij goed rijgedrag geld voor de buurt wordt opgehaald.
Hoewel dit initiatief positief is bedoeld om de veiligheid en de leefbaarheid van de bewoners van Amsterdam te verbeteren, worden er toch tal enige bedenkingen bijgeplaatst. Is dat een laatste stap naar het volledig bannen van de auto uit het stadscentrum? Zo’n maatregel is inderdaad te verantwoorden voor de eigenlijke kern van een stad, waar de commercie en het uitgangsleven er wel kunnen bij varen. Maar eens de periferie daarbij wordt ingesloten, komt de mobiliteit van de inwoners daarmee ernstig in het gedrang omdat velen de auto nodig hebben om zich verder te verplaatsen naar locaties waar het openbaar vervoer hen niet altijd heen kan brengen. Ook daarmee moet rekening worden gehouden.
Overheid incasseert
Verder wordt de overheid vaak verweten dat ze maar al te graag maatregelen invoert zoals een drastische snelheidsbeperking of een lage-emissiezone, omdat de controle en de handhaving daarvan heel veel geld in het laadje brengen via de geïncasseerde boetes.
Ook in ons land werden in verscheidene steden al strengere snelheidsbeperkingen ingevoerd met een uitgebreide zone 30. De grote voortrekker hierbij is het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat een algemene maximumsnelheid van 30 km/u hanteert, behalve op de plaatsen waar een hogere snelheid is aangegeven op de borden naast de weg. En het is geen geheim dat de huidige Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, Elke Van den Brandt (Groen), het liefst elke auto uit de regio zou zien verdwijnen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be