Boetes

Toename zones 30 brengt miljoenen euro’s op

Steden plaatsen steeds vaker zones 30 op hun grondgebied. Officieel is het de bedoeling om het aantal ongevallen te verminderen en het risico op gewonden of doden te verminderen. Maar in werkelijkheid zijn de zones 30 vooral zeer lucratief.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 25 sep. 2023 | Leestijd: 4 min

De snelheid van auto’s wordt voortdurend gecontroleerd. Terwijl er overal in het land snelheidscamera’s staan, hebben de autoriteiten nog andere drukkingsmiddelen, zoals de veralgemening van de zone 30. Dit is vandaag al het geval in Brussel en bepaalde andere steden. Over het algemeen worden de snelheidslimieten goed nageleefd. En dat is nodig, want binnen zones 30 (die beschouwd worden als de gevaarlijkste zones voor ongevallen) zijn de boetes voor het overschrijden van de snelheidslimiet hoger dan op andere wegen. 1 km/u te snel rijden, wordt al bestraft met een boete van 63 euro.

Aan de andere kant komen de zones 30 de autoriteiten ook goed uit, omdat auto’s, voetgangers en fietsers zich naast elkaar kunnen verplaatsen zonder dat er specifieke of dure aanpassingen aan de infrastructuur nodig zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

Woede bij automobilisten

Steeds meer automobilisten klagen over de zones 30 km, zo bericht La Libre. Het is immers moeilijker om zo’n lage snelheid te respecteren, vooral als het stuk weg meerdere kilometers lang is. Onze collega’s hebben ook even gekeken naar de opbrengsten van de boetes in de zones 30 voor de overheid. De conclusie is zeer duidelijk: de zones 30 leveren miljoenen op.

road-30

De cijfers zijn niet gemakkelijk te vinden, omdat de politie geen onderscheid maakt tussen wat naar de lokale autoriteiten gaat en wat naar de federale staat gaat. In totaal werden er 6,15 miljoen boetes uitgeschreven in 2022, tegenover ‘slechts’ 4,43 miljoen in 2019. Toegegeven, het aantal controles is in drie jaar tijd sterk gestegen. Kijken we naar Brussel (het meest flagrante geval), dan blijkt dat van de 400.000 verstuurde boetes een groot deel betrekking heeft op de zones 30.

17 miljoen euro in Brussel

Er werden meer dan 222.400 boetes uitgeschreven voor snelheidsovertredingen in zones 30, meer dan de helft van het totaal. Het gaat om 153.000 snelheidsovertredingen tussen 11 en 20 km/u en 46.000 snelheidsovertredingen tussen 1 en 10 km/u. Gemiddeld kost dit type bekeuring in een zone 30 de overtreder 76 euro, wat betekent dat de autoriteiten alleen al in Brussel bijna 17 miljoen euro hebben geïnd. En we het onderzoek nationaal uitbreiden, gaat het om 46 miljoen euro.

Volgens La Libre maakt de overheid er geen geheim van dat ze overtreders in de zone 30 wil betrappen. Het bewijs is de toename van het aantal controles en investeringen in controlemiddelen de afgelopen maanden. En we weten dat dit zal blijven duren. Het plan om met ANPR-camera’s gsm-gebruik achter het stuur te detecteren, is weliswaar afgevoerd. Maar het lijdt geen twijfel dat er andere systemen in de plaats komen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon