In ons land werden in de eerste zes maanden van 2022 meer dan drie miljoen snelheidsboetes uitgeschreven. Dit is een derde meer dan in 2021 (2,3 miljoen), wat al een record was op dit gebied en nog steeds het dubbele van dezelfde periode 5 jaar geleden. Meteen het bewijs van de repressieve maatregelen die zijn ingevoerd.
De krant De Tijd kon meer details bekijken van deze 3 miljoen boetes en daaruit blijkt dat de overgrote meerderheid van de overtredingen (1,98 miljoen) betrekking had op automobilisten die minder dan 10 km/u boven de maximumsnelheid reden. De minister van Justitie, Vincent Van Quickenborne (Open VLD), had in de zomer van 2021 ook uitgelegd dat het ingevoerde systeem (meer radars, verkleining van de tolerantiemarge, een nieuw federaal parket om deze boetes af te handelen, enz.) zou moeten toelaten dat “niemand meer ontsnapt aan boetes op de weg”. Dat is dus duidelijk het geval.
Meer Vlamingen gepakt
Hoewel de meeste overtredingen niet meer dan 10 km/u bedragen, wordt ook vermeld dat ongeveer 870.000 bestuurders met snelheden tussen 11 en 20 km/u reden en 260.000 van hen overschreden 21 km/u per uur of meer. Uiteindelijk werden zo’n 20.000 mensen met meer dan 40 km/u boven de gestelde limiet geflitst.
Advertentie – lees hieronder verder
Als we de cijfers nog verder ontleden, is ook te zien dat de toename van het aantal snelheidsboetes in Vlaanderen veel groter is. In de eerste helft van 2022 werden er inderdaad 34.000 overtredingen geregistreerd per 100.000 inwoners. Dat is een stijging van 35% ten opzichte van 2021. In de provincie Antwerpen werden de meeste snelheidsovertredingen geregistreerd: 41.500 per 100.000 inwoners. In de provincie Luik ligt het aantal snelheidsboetes daarentegen meer dan een kwart lager.
Wallonië is goed voor bijna de helft van de Vlaamse overtredingen met ongeveer 18.500 boetes per 100.000 inwoners, terwijl het Brussels Hoofdstedelijk Gewest uitkomt op ongeveer 14.800 snelheidsovertredingen per 100.000 inwoners. Dit verschil is uiteraard te wijten aan de minder frequente controles in het zuiden van het land en in de hoofdstad waar minder automatische radars zijn. Maar dit lijkt stilaan te veranderen. Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V), bevestigde deze analyse door aan te tonen dat Vlaanderen eind 2022 meer dan 8 actieve flitspalen op 10 (of 155 op 186) in ons land had. In Wallonië zijn amper 25 trajectcontroles operationeel. Noteer hierbij dat in 2023 235 trajectcontroles zullen worden geactiveerd, waaronder … 172 in Vlaanderen, wat het totaal aantal van deze toestellen op 422 brengt.
Alcohol blijft probleem
Volgens statistieken neemt naast het aantal snelheidsovertredingen ook het aantal bestuurders dat positief test op alcohol fors toe. In de tweede helft van 2021 waren dat er 20.700 en in de eerste helft van 2022 ruim 23.000, een cijfer dat vergelijkbaar is met het niveau vlak voor de pandemie. Ook hier keren slechte gewoonten terug, wat de overheid alleen maar zal aanzetten om nog strenger op te treden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be