Boetes

Waarom werken de meeste vaste flitspalen niet in Wallonië?

Enkele jaren geleden installeerde Wallonië heel wat vaste flitspalen op zijn snelwegen. Alleen werken ze niet, want het overgrote deel van de kastjes is leeg. Waarom? De excuses zijn divers, waaronder een tekort aan onderdelen en wellicht vooral een gebrek aan middelen en organisatie.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 10 dec. 2022 | Leestijd: 4 min

Volgens informatie die de Sud Presse Groep heeft ontvangen, lijkt het erop dat de vaste radars die in Wallonië zijn geplaatst helemaal niet werken. Of amper. Veel automobilisten constateerden namelijk dat de kastjes, die in de periode 2005-2012 werden geplaatst, vaak leeg zijn. Deze situatie is trouwens niet nieuw, want al in 2018 werd geconstateerd dat veel vaste flitstoestellen op de hoofdwegen in het zuiden van het land niet operationeel zijn. Bij navraag meldde de overheid toen dat er een probleem was met de homologatie.

Het is duidelijk dat er vier jaar later niet veel is veranderd. Bijkomend zijn er door vandalisme ook enkele van de 35 flitskasten langs de snelwegen vernietigd, maar dat verklaart natuurlijk niet alles. En het toeval wil dat men bij de bevoegde overheid in alle talen zwijgt. De federale politie die de radartoestellen betaalt (dus niet de kasten, maar de meet- en fototoestellen) zegt niet te communiceren over de locaties of de strategie van de snelheidscontroles.

Advertentie – lees hieronder verder

Organisatorisch probleem?

Verschillende anonieme bronnen dicht bij de zaak verklaarden aan Sud Presse dat van de 35 flitskasten er nog maar vier of vijf operationeel zouden zijn. Deze situatie is dan ook zeer verrassend, zeker in een tijd waarin de overheid meer repressiemiddelen inzet om de bestuurders te dwingen hun voet te lichten en hun gedrag te kalmeren.

speed-radar-02

Als we wat dieper graven, lijkt het erop dat het probleem niet op het federale niveau ligt. Concreet betaalde de federale politie de 17 meettoestellen die telkens van locatie wisselden, terwijl de regio de elektrische verbinding tussen de kasten en het Perex-centrum (centrum voor wegenbeheer in Wallonië) financierde.

Blijkbaar is er geen operationeel probleem, maar een opvolgprobleem. Vorig jaar was er bijvoorbeeld sprake van het updaten van deze radars om ze te kunnen blijven gebruiken en het aantal actieve flitsers te beperken tot 15 om te voorkomen dat het personeel moest tussenkomen op gevaarlijke locaties, zoals middenbermen.

Verrassende excuses

Het kabinet de minister van Verkeersveiligheid, Valérie De Bue (MR), bevestigde dat de meeste van de toestellen niet langer actief zouden zijn ten gevolge van de gezondheidscrisis en een gebrek aan onderdelen, vooral wat de elektronische componenten voor de meetapparatuur betreft. Er zouden nog zo’n vijftien exemplaren over zijn die effectief gebruikt kunnen worden. Daarnaast geeft het kabinet ook aan dat er binnenkort een nieuw onderhoudscontract wordt gelanceerd zodat bestuurders effectief geflitst (en beboet) kunnen worden.

Afwachten dus wat dat gaat geven. Want we kunnen ons ook afvragen of het interessant is om geld te blijven uitgeven aan vaste camera’s op de snelwegen wanneer er steeds meer trajectcontroles aankomen. Wellicht is dit een slechte vraag met een voor de hand liggend antwoord: de overheid wil blijven dreigen met de kans geflitst te worden en daarvoor moeten die flitspalen natuurlijk blijven staan. En dat gebeurt momenteel door de twee systemen naast elkaar te laten bestaan. Maar of dat de goede oplossing is…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon