In België staan er al 63 trajectcontroles op onze snelwegen. Een arsenaal dat echter nog niet volledig geactiveerd is, zoals minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) onlangs verklaarde na een vraag in de Kamer. Volgens de gegevens verbaliseren er van de 63 trajectcontroles slechts 34 daadwerkelijk, waarvan 18 in Vlaanderen en 16 in Wallonië. Brussel is momenteel een uitzondering, omdat er in deze regio nog geen toestellen actief zijn. Maar dit zal niet blijven duren, want Brussel heeft de installatie van 14 trajectcontroles gepland.
Meer pakkans in Luik
De toestellen zijn over het algemeen goed verdeeld over het hele land, behalve in de provincies Luik en Luxemburg, waar er nog geen zijn. Maar daar komt weldra verandering in, want rond het voormalige vorstendom worden vijf apparaten geactiveerd. En het zullen niet de enigen zijn: de provincie Namen krijgt een extra radar en Henegouwen zelfs vier. Daar zullen de inwoners dus het meest gecontroleerd worden met de aanwezigheid van 15 radars, een kwart van het Belgische arsenaal. Omgekeerd is in de provincie Luxemburg geen enkel toestel actief en wordt niet verwacht dat dit meteen het geval zal zijn, of pas op lange termijn. Deze spreiding is dus zeer ruim in Wallonië, maar niet in Vlaanderen waar de trajectcontroles op de snelwegen veel gelijkmatiger verdeeld zijn (8 in West-Vlaanderen, 6 in Antwerpen, enz.).
Afschrikmiddel?
Op alle vlak viseert de overheid nu de automobilisten. En sommigen zijn van mening dat de invoering van de trajectcontroles vooral bedoeld is om de schatkist te spijzen, eerder dan om de verkeersveiligheid te dienen. Politici bekijken het echter niet zo en beschouwen deze infrastructuur als een noodzakelijk kwaad – ondanks hun impopulariteit – om de verkeersveiligheid te verbeteren door de rijsnelheden en dus het aantal ongevallen te verlagen.
Advertentie – lees hieronder verder
Veel politici zouden ook willen dat deze trajectcontroles op lokaal niveau worden ontwikkeld, en over langere afstanden, want hoe groter de meetafstand, hoe gematigder de snelheid zal zijn. Tot nu toe is deze aanpak echter op administratieve problemen gestuit, omdat trajectcontroles opereren op het grondgebied van verschillende politiezones. Een precieze en duidelijke organisatie zou daarom nodig zijn voor het goede beheer ervan.
Volgens VIAS is de effectiviteit van trajectcontroles duidelijk, aangezien ze volgens de laatste statistieken een daling van 60% van de ernstige ongevallen op deze secties opleverden, maar ook een afname van 85% in ernstige overtredingen. Bovendien zou de doorstroming van het verkeer ook vlotter worden en dus de mobiliteit van iedereen verbeteren. Deze vooruitgang is belangrijk, omdat het Belgische wegennet in vergelijking met de grote buurlanden juist gevaarlijker zou zijn omwille van het compacte karakter ervan.
Lokale flitspalen tegen zomer 2023
Administratieve problemen hebben de installatie van trajectcontroles op secundaire wegen in Wallonië echter niet verhinderd. Tot nu toe zijn al 29 sites uitgerust en naar verwachting zullen er 33 actief zijn tegen de zomer van 2023, hoewel ze in veel kortere zones (meestal ongeveer 1 km) zullen werken om administratieve problemen tussen politiezones te voorkomen.
Zoals we kunnen zien zal het aantal trajectcontroles sterk toenemen op onze wegen. Voor wie het zich nog herinnert, was er ook ooit sprake van het technisch beperken van de snelheid van de auto’s op de wegen. Uiteindelijk zal dat niet nodig zijn, omdat bestuurders deze snelheid zelf zullen beperken, op straffe van een geldboete.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be