Duitsers die BYD googelen, komen bij seksspeeltjes uit

Het valt op dat veel Chinese bedrijven reclame maken op het EK voetbal, waaronder autobouwer BYD. Duitsers die het merk googelen, komen inderdaad bij elektrische apparaten op batterijen uit. Echter geen auto’s, wel…dildo’s.

Gepubliceerd op 7 juli 2024
Leestijd : 4 min

Partagez

Wie de afgelopen weken het Europees Kampioenschap voetbal in Duitsland gevolgd heeft, kon er niet naast kijken dat het gros van de officiële sponsors langs de zijlijn Chinese bedrijven waren, waaronder webwinkel AliExpress en autofabrikant BYD. Slim bekeken van de grote merken uit de Volksrepubliek, want zo’n EK trekt veel kijkers, en bovendien uit alle 24 deelnemende landen en ook nog eens daarbuiten. Reclame leidt misschien niet altijd meteen tot transacties, maar het genereert in elk geval merkbekendheid.

In het geval van BYD leidt het echter ook tot merkbekendheid van een ander bedrijf. Nieuwsgierige Duitsers die in hun internetbrower ‘byd.de’ intikken, komen niet terecht op de website van de autofabrikant, maar bij een webwinkel genaamd ‘Buy Your Dildo’. Daar valt momenteel niets te kopen, maar dat schijnt dra wel de bedoeling te zijn, leiden we af uit de gevatte boodschap ‘cumming soon…’.

Het is niet geheel duidelijk of het hier om een echte webwinkel gaat, of dat iemand gewoon een grap heeft uitgehaald door deze domeinnaam te claimen voordat BYD het kon doen. Voor de marketingmensen van BYD in Duitsland had het wellicht de moeite geloond om even na te gaan waar het adres byd.de heen leidt. Al is het natuurlijk mogelijk dat ze het wisten, maar dat ze er niet in geslaagd zijn om het gegeerde adres over te kopen.

Aan bezoekers heeft de pagina in elk geval geen gebrek gehad de voorbije weken. Onderaan heeft ze, omwille van de vele vragen, zelfs een boodschap gezet dat je bij hen niet terecht kan voor auto’s: ‘Wij zijn NIET de sponsors van het Euro 24-voetbalkampioenschap. Als je op zoek bent naar een Chinese voertuigbouwer, dan vind je die via www.byd.com.’

Advertentie – lees hieronder verder

Handelsoorlog

Aan aandacht en bijhorende merkbekendheid heeft de grootste Chinese fabrikant van elektrische auto’s de laatste tijd nochtans geen gebrek. Het merk is zowat de vaandeldrager geworden van de Chinese EV-bouwers in hun veroveringstocht in onze contreien. Sommigen spreken daarbij van een ‘vloedgolf’, al tonen de cijfers dat dat momenteel nogal meevalt. In de eerste helft van 2024 waren Chinese auto’s goed voor 2% van de Belgische automarkt, een cijfer dat in lijn ligt met de rest van de Europese markt.

De Europese Commissie vreest echter dat dat marktaandeel fors kan toenemen in de komende jaren. Op 4 juli bevestigde ze dan ook dat er met onmiddellijke ingang extra importtarieven zullen gelden voor auto’s die in China gemaakt worden. Dit na een onderzoek naar overdreven staatssteun van de Chinese overheid naar de lokale autosector. Het gaat om voorlopige heffingen die tot 37,6% kunnen gaan. Dat is dus bovenop de prijs van de auto, en bovenop de standaard 10% heffing op de import van auto’s in de Europese Unie. De tarieven variëren per autobouwer; in het geval van BYD gaat het bijvoorbeeld om 17,4%. Ze zijn voorlopig, en worden in principe definitief vanaf november.

De ontluikende handelsoorlog dient om de Europese autosector te beschermen. Op korte termijn is het wellicht slecht nieuws voor de consument, want de importheffingen op Chinese EV’s zullen wellicht doorgerekend worden aan de autokoper. Bovendien verwelkomt niet elke Europese autobouwer de bijkomende taks. Onder andere Renault, BMW, die respectievelijk de Dacia Spring en de elektrische Mini Cooper in China assembleren, worden eveneens geconfronteerd met de nieuwe regeling.

Het is met andere woorden duidelijk dat de handel tussen Europa en China, en de vrees dat de industrie op het Oude Continent eronder zal lijden, één van de belangrijke thema’s van het moment is. De uitgebreide Chinese sponsoring op het Europese Kampioenschap voetbal is daar een exponent van. En dat stimuleert blijkbaar ook de seksspeeltjesindustrie.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Buzz
Jongeren omarmen nog steeds de auto, ondanks hoge kosten

Te duur. Te oubollig. Te vervuilend. Maar al te vaak wordt gezegd dat jongeren de autoliefde zijn kwijtgeraakt en voorrang geven aan alternatieve vervoersmiddelen, de zogenaamde modal shift. Maar uit een onderzoek blijkt dat de autoliefde bij jongeren terug oplaait. Van nooit weggeweest?

Deze week 3 min
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.