Het Italiaanse merk Isotta Fraschini is niet of nauwelijks bekend bij niet-ingewijden, ook al staat het bekend om zijn luxeproducten. Isotta Fraschini werd opgericht in 1900, maar pas in 1908 kwam het eerste model. Maar wat voor een: de Tipo FE was een auto met voor die tijd revolutionaire technische kenmerken en werd door velen gekopieerd. De Tipo KM, met onderhuids een 10-liter motor, volgde in 1911 en had als eerste auto ooit remmen op de voorwielen.
Aan de prestaties en uitmuntendheid van Isotta kwam echter een einde in 1949 en later, in 1955, ook voor de door hen geproduceerde vrachtwagens. Sindsdien is er niets meer gebeurd, hoewel het bedrijf actief is gebleven op het gebied van industriële motoren.
Herboren
Maar dat je er een paar decennia tussenuit bent geweest, betekent niet dat je niet door de grote poort kunt terugkeren. En dat is precies wat Isotta zojuist heeft gedaan met de Tipo 6 LMH Strada, niks minder dan de wegversie van de recente Le Mans hypercar die in 2024 zal deelnemen aan het WEC.
Advertentie – lees hieronder verder
De comeback is des te indrukwekkender omdat Isotta de auto meenam voor een ritje in hartje Milaan, niet ver van de Duomo, de Milanese kathedraal. Technisch gezien is deze wegversie bijna identiek aan het competitiemodel al zijn er wel een paar kleine wijzigingen doorgevoerd om een homologatie te verkrijgen. De monocoque en de carrosserie zijn gemaakt van koolstofvezel.
1.020 pk
De motor is een 750 pk sterke 3-liter V6 turbomotor. Dit blok met een blokhoek van 90° is gekoppeld aan een 270 pk sterke elektromotor, wat het gecombineerde vermogen via een sequentiële zevenversnellingsbak op alle 4 de wielen brengt op… 1.020 pk! De topsnelheid van deze auto bedraagt 380 km/u. Verrassend genoeg is het totale gewicht van deze hypercar slechts 1 ton. Sensatie gegarandeerd!
De ophanging
De ophanging heeft dubbele draagarmen (double wishbone), met vijfweg schokdempers en een verstelbare stabilisatorstang. Binnenin is er alleen plaats voor de bestuurder. De Isotta heeft een achteruitrijcamera toegevoegd om het manoeuvreren makkelijker te maken. “De sensaties die je kunt ervaren achter het stuur van deze raceauto zijn ongeëvenaard,” aldus Alessandro Fassina, president van Isotta Fraschini.
Feit blijft dat er slechts 12 exemplaren van deze ongelooflijke auto zullen worden geproduceerd, die elk 3,2 miljoen euro kosten. Daarmee staat dit model op gelijke hoogte met de Bugatti Chiron Pur Sport, maar waar die laatste uiteindelijk niet zo exclusief lijkt omdat hij niet is afgeleid van een Le Mans-auto.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be