Rowan Atkinson aka Mister Bean, die de wereld veroverde met zijn komische televisieserie, hoeft niet meer voorgesteld te worden. De man is een iconische acteur, maar daarnaast ook een fervent liefhebber van mooie auto’s. Zo heeft hij ook in veel oldtimers gereden in prestigieuze races zoals de Mille Miglia en bezat hij zelfs een McLaren F1.
Minder bekend is dat Rowan Atkinson reeds in 2014 overstapte op een elektrische auto. Recent deelde hij zijn ervaringen in een column van de krant The Guardian, waarin hij niet mals is voor EV’s. Toch begint het artikel vrij goed, want Rowan Atkinson stelt dat “elektrische voertuigen misschien een beetje zielloos zijn, maar dat het toch prachtige voertuigen zijn: snel, stil en tot voor kort, erg goedkoop”.
Wellicht zal niet iedereen het eens zijn met dat laatste punt, maar dat is waarschijnlijk afhankelijk van je financiële toestand.
Advertentie – lees hieronder verder
Verandering van toon
Daarna verandert de toon in het artikel van Rowan Atkinson vrij snel en zegt hij dat hij zich bedrogen voelt, vooral omdat hij meent dat de elektrische aandrijving slecht is voor het milieu. Baseert hij zich op foutieve informatie? Waarschijnlijk niet, want Mr. Bean is ook elektrotechnisch ingenieur van opleiding.
Rowan Atkinson vindt dat de elektrische auto veel vervuilender is dan de thermische auto over zijn hele levenscyclus (productie, gebruik, recycling). En hij haalt cijfers aan die Volvo in de marge van COP26 heeft gepubliceerd en die wijzen op een CO2-uitstoot die 70% hoger is (maar in werkelijkheid 50%) dan die van een thermisch model.
Batterijen het probleem?
Volgens Rowan Atkinson ligt het probleem vooral bij de lithium-ionbatterijen van de elektrische voertuigen. Hij wijst op hun gewicht en de kolossale hoeveelheden energie die nodig zijn voor hun productie. “De keuze voor deze aandrijving in de autostrijd tegen de klimaatcrisis, lijkt pervers”, voegt hij eraan toe.
En hij gaat nog verder en stelt uit dat de euforie rond de elektrische auto’s al voorbij is, omdat er andere oplossingen moeten worden onderzocht als we echt de nefaste milieuomstandigheden waarin we leven en die deels door de auto worden veroorzaakt, willen verbeteren.
Andere oplossingen
Rowan Atkinson heeft zijn ideeën voor de toekomst. Voor hem liggen de oplossingen zowel in waterstof die via brandstofcellen ofwel direct in verbrandingsmotoren kan worden gebruikt, maar op voorwaarde dat de productie van waterstof echt groen is.
De tweede oplossing is de synthetische brandstoffen, omdat “het een product is dat gebaseerd is op twee eenvoudige principes: ten eerste is het milieuprobleem van een benzinemotor de benzine en niet de motor en ten tweede is er niets in een vat olie zit dat niet op andere manieren kan worden geproduceerd”. Correct, al moet worden benadrukt dat die hele sector nog moet worden ontwikkeld, inclusief die van groene energie voor productie van synthetische brandstoffen.
Auto langer houden
Hij vindt verder dat het grootste probleem dat we moeten oplossen in de relatie van de samenleving met de auto de ‘fast fashion’ verkoopcultuur is, die al tientallen jaren het bedrijfsmodel van de auto-industrie is.
Momenteel houden we onze nieuwe auto’s gemiddeld slechts drie jaar voordat we ze doorverkopen, voornamelijk vanwege het populaire leasemodel op drie jaar.
Daar heeft hij duidelijk gelijk in. Want de groenste auto is natuurlijk degene die we niet consumeren. “Het lijkt goed om zorgvuldig na te denken over manieren om onze wagens te behouden en tegelijkertijd hun vervuilend effect te verminderen”, betoogt de artiest. Het is aan iedereen om zelf te beslissen, maar één ding is zeker: Rowan Atkinson is meer dan een komiek…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be