De Porsche 911 werd gelanceerd in 1964, zestig jaar geleden. Het model leunde nauw aan bij de 356. De bedoeling was om de prestaties en het comfort van de 356 te verhogen en toch zijn oorspronkelijke vorm te behouden, ondanks een minstens 20 cm langere wielbasis. Geen gemakkelijke opdracht voor de ingenieurs van Porsche, die toen meer gewoon waren om bestaande modellen te optimaliseren in plaats van nieuwe modellen te creëren vanaf nul. Porsche was in die tijd voornamelijk een ontwerpbureau.
Maar het lukte en de Porsche 911 vestigde zich als een uitstekende sportwagen. Niet alleen door zijn prestaties, maar ook door zijn compact formaat, waardoor hij perfect bruikbaar was in het dagelijks leven. De succesformule houdt al acht generaties stand en blijft verleiden, want in 2017 produceerde Porsche zijn miljoenste exemplaar. Is de 911 dan perfect? Bijna, want volgens Porsche heeft zijn 911 toch ook een probleem.
Dikfobie
Wat is dan het probleem van de 911? Hetzelfde als bij alle andere moderne auto’s: elke nieuwe generatie wordt comfortabeler, weegt meer en neemt meer plaats in, zo bleek recent nog uit een Belgische studie. Dat is te wijten aan de bijkomende uitrusting, maar ook aan de steeds hogere veiligheidsnormen. Het fenomeen lijkt wel een vicieuze cirkel. Bij sportwagens wordt het verlies aan wendbaarheid gecompenseerd door steeds geavanceerdere systemen: vierwielbesturing, gecontroleerde dempers, variabele besturing, actieve stabilisatorstangen, gecontroleerde sperdifferentiëlen enzovoort.
Advertentie – lees hieronder verder
De koning van de sportwagens, de 911, ontsnapt hier niet aan. En dat stoort Porsche. De constructeur wil dit graag veranderen, maar kan dit momenteel niet. Of in ieder geval nog niet. In een interview met het Australische tijdschrift Drive verklaart Michael Mauer, de designdirecteur van Porsche, dat de 911 lijdt onder zowel de veiligheidswetgeving als het hogere vermogen dat grotere wielen en remmen vereist. “Het heeft ook te maken met overheidsvoorschriften en de prestaties van de auto. Als je twintig of dertig jaar teruggaat in de tijd, bepaalt het vermogen van de 911 en dat van vandaag de grootte van de wielen, de remmen enzovoort”, aldus Mauer.
Binnenkort kleiner?
De designer wil de 911 grondig herzien, zodat de auto kleiner en dus lichter wordt. Maar dat is momenteel duidelijk niet mogelijk. Tenminste, niet zolang de 911 louter door verbrandingsmotoren aangedreven wordt. Aan de andere kant denkt Michael Mauer dat deze verminderingen later kunnen komen, wanneer de technologie voor elektrische auto’s volwassen is. Dit gebeurt in het beste geval pas over meer dan tien jaar, want het merk heeft bevestigd dat als er een elektrische 911 komt, dat in ieder geval na 2035 zal zijn.
Michael Mauer wil dat de 911 “zo compact mogelijk” wordt om terug te keren naar zijn oorsprong als “kleine, zeer compacte sportwagen”. Nochtans zijn sommige fabrikanten er wel al in geslaagd zijn om deze stap terug te zetten. Mazda, bijvoorbeeld, ging te ver in het comfort met de MX-5 (NC). Voor de huidige generatie (ND) zette de fabrikant een stap terug door terug te keren naar een licht, compact en erg wendbaar model. Intussen blijft de 911 een slachtoffer van het systeem. De nieuwe hybride 911 is 46 kg zwaarder en weegt nu minimaal 1.603 kg.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be