Apollo 3500 GT Spider
Het in 1962 in Californië opgerichte automerk Apollo bouwde sportwagens op Europese leest, waarvan de carrosserieën door Intermeccanica werden vervaardigd. De 3500 GT Spider liet zich aandrijven door een 3,5-liter V8 van Buick. Van de coupé zijn 88 eenheden verschenen, van de Spider amper 9. Naar verluidt zijn er van die 9 nog maar 5 over (foto: Imboldn.com).
Intermeccanica Italia
Advertentie – lees hieronder verder
Na de flop van hierboven ging Frank Reisner, oprichter van Intermeccanica, op zoek naar een nieuw project. Hij kwam uit op de Griffith 600, een sportwagen ontwikkeld in de Verenigde Staten en aangedreven door een Ford-V8, waarvan de productie door logistieke problemen snel werd gestaakt. Reisner zag zijn kans schoon en kocht de rechten van op het model in 1967. De Intermeccanica Torino was geboren, maar niet voor lang. Ford was niet opgezet met de benaming ‘Torino’ en Reisner liet de sportwagen omdopen tot Italia. Tot 1973 werden ongeveer 400 Italia’s gebouwd.
Peerless GT
Peerless werd opgericht in Slough in Engeland en produceerde tussen 1957 en 1960 amper 325 exemplaren van de GT, een vierzitter met een polyester koetswerk op basis van een buizenchassis. Onderhuids was dit een Triumph TR3. Tijdens de 24 uur van Le Mans in 1958 eindigde hij op de 16de plaats…
Isdera Imperator 108i
Eberhard Schultz, een ontwerper die voor Porsche en Mercedes heeft gewerkt, lag aan de basis van de conceptuele Mercedes CW311 die nooit in productie is gegaan. Schultz bleef echter niet bij pakken neerzitten en ontwikkelde zijn “kindje” verder door. Hij richtte het bedrijf Isdera op (Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing) en bracht deze Imperator 108i naar buiten. In 1983 en 1984 hebben in totaal 30 stuks het levenslicht gezien, allen uitgerust met een originele V8 van Mercedes. De periscoop op het dak gezien? Da’s een achteruitkijkspiegel…
Triumph TR2 Francorchamps
Deze elegante coupé vertelt, zoals zijn naam doet vermoeden, een Belgisch verhaal. De fabriek van Impera, gelegen vlakbij Luik in Nessonvaux, produceerde sinds de Tweede Wereldoorlog nog maar amper wagens onder de eigen merknaam, maar had wel verschillende contracten voor de assemblage van auto’s van andere merken binnengehaald, van onder meer de Standard Motor Company. Toen het Engelse bedrijf, eigenaar van Triumph, in 1953 de zeer mooie TR2 lanceerde, stelde Imperia-ingenieur Franz Pardon zich een coupé voor op basis van deze roadster. Uitgerust met een groot schuifdak van plexiglas was de Francorchamps een esthetisch en technisch succes. Er zijn er wel maar 22 van gemaakt, jammer genoeg.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be