De Lancia Stratos, gebouwd tussen 1973 en 1978, domineerde in die periode het Wereldkampioenschap Rally. Hij won de wereldtitel in 1974, 1975 en 1976, om nog maar te zwijgen van alle andere evenementen. De Stratos was een verbazingwekkende auto met een centraal achterin geplaatste motor en had achtereenvolgens 280 en 480 pk dankzij de toevoeging van een turbocompressor, maar dit ging ten koste van de betrouwbaarheid van het model.
Vandaag de dag blijft de Stratos een legende, wat verklaart waarom de verkoopprijzen zo hoog zijn: minimaal 500.000 euro per model. Maar er zijn manieren om er een voor minder te krijgen als je kiest voor een kwalitatieve replica die het voertuig geloofwaardigheid geeft.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen doe-het-zelf
Op het eerste gezicht is het duidelijk dat deze replica van Lister Bell geen doe-het-zelfproject is. Alles is bewaard gebleven: koplampen met groot bereik, intrekbare lampen, monumentale ramen, spoilers, race cockpit. En de trouw aan het originele model is voorbeeldig. En hoe zit het met de motor? Het was natuurlijk onmogelijk om de motor uit die tijd te reproduceren. Maar liefhebbers laten zich niet uit het veld slaan, want de ontwerpers van deze replica kozen voor Alfa Romeo’s 3-liter Busso V6, met een vermogen dat dicht in de buurt komt van dat van het originele model en nog steeds centraal achterin geplaatst.
Hoeveel kost een exemplaar? Tien keer minder dan het origineel, ongeveer € 50.000. Er wordt een veiling gehouden op de Cars&Bids website van de beroemde Amerikaanse journalist Doug de Muro. Geïnteresseerd?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be