Het Indianapolis Motor Speedway Museum, opgericht in 1956, wordt door fans van het circuit beschouwd als een must-seebestemming. Wat begon als een bescheiden collectie, is uitgegroeid tot een van de meest indrukwekkende musea in zijn soort. Om nog meer bezoekers aan te trekken, wordt het momenteel gerenoveerd om de collecties op een levendigere en interessantere manier voor het grote publiek te presenteren. De kosten voor de make-over worden geschat op 89 miljoen dollar. Daarbij worden zowel het gebouw als enkele tentoongestelde auto’s opgeknapt. Om deze vernieuwing te financieren, heeft het museum besloten om elf voertuigen te veilen via RM Sotheby’s.
Topstukken uit de collectie
Hiertoe behoort een Mercedes W196 Streamliner uit 1954, nog bestuurd door Juan Manuel Fangio en Stirling Moss. Met zijn ongelooflijk gestroomlijnde koetswerk is deze auto de geschiedenis ingegaan als de laatste in zijn soort geproduceerd door het merk met de ster. Er wordt geschat dat hij tussen de 50 en 70 miljoen dollar zal opbrengen, een enorm bedrag maar nog ver verwijderd van de 135 miljoen die de 300 SLR ‘Uhlenhaut’ won, de duurste auto ter wereld die vorig jaar werd verkocht. In de verkoopcatalogus staat ook een Ferrari 250 LM, die de 24 uren van Le Mans heeft gewonnen toen hij werd ingeschreven door het North American Team van Luigi Chinetti. Deze auto, bestuurd door Jochen Rindt en Masten Gregory, racete twee keer op Le Mans en nam vier keer deel aan de 24 uren van Daytona! Met zo’n staat van dienst zal deze 250 LM waarschijnlijk ook de recordboeken aan gort rijden. RM Sotheby’s weigert echter een schatting te geven.
Advertentie – lees hieronder verder
Alle tijdperken vertegenwoordigd
En dat is nog niet alles, want er staat ook een Ford GT 40 MKII tussen de kavels. Deze auto uit het Indianapolis Motor Speedway Museum, die wordt beschouwd als een van de meest authentieke auto’s die er bestaan, nam in 1966 ook deel aan de 24 uren van Le Mans en werd tweede in de 24 uren van Sebring. Er is ook een 1957 Chevrolet Corvette SS Project XP64, een prototype met magnesium koetswerk, waarvan er slechts twee zijn geproduceerd. Vooroorlogse liefhebbers worden niet vergeten, met een Bugatti Type 35 Grand Prix die ooit een fabrieksracewagen was, een Mercedes 22/40 ‘Colonial Car’ uit 1911 en een Laurin et Klement–racewagen uit 1911.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be