Terwijl de waarde van de Ferrari Testarossa drie of vier jaar geleden een hoogtepunt bereikte, zijn de prijzen nu gestabiliseerd tussen 75.000 en 120.000 euro. Als dit budget je interessant lijkt om zich zo’n icoon aan te schaffen, weet dan dat het onderhoud ervan bijzonder kostelijk is.
Een pluspunt: de Testarossa lijdt niet aan een bepaald bekend defect en veel exemplaren hebben al (meer dan) 100.000 km gereden, wat enorm veel is voor een Ferrari. Anderzijds: ontworpen aan het begin van de jaren ’80, heeft hij alle nadelen van supercars van die tijd, namelijk zwaar sturen, algemeen ongemak (lawaaiig, oververhit interieur enz.) en natuurlijk een hoog benzineverbruik.
Zoals alle Ferrari’s heeft ook de Testarossa zeer regelmatig onderhoud nodig en zijn de reserveonderdelen zijn zo goed als onbetaalbaar. Tel 3.000 euro voor een radiator of 5.000 euro voor een vervangende uitlaat. Erger nog, sommige onderdelen (zoals de achterlichten) zijn gewoonweg niet beschikbaar. Hét grote probleem van deze bolide is achter dat de distributieriemen van zijn V12 om de 3 à 4 jaar vervangen moeten worden. Da’s een zware operatie, die het verwijderen van de motor, een nieuwe waterpomp en nieuwe vloeistoffen vereist, en kost tussen 5.000 en maar liefst 15.000 euro. Weet bovendien dat een motorrevisie minstens 50.000 euro kost. In de lijst van pijnlijke uitgaven kunnen we ook de koppeling vermelden die regelmatig aan vervanging toe is (meer dan 2.500 euro), het fragiele differentieelhuis (4.000 euro) of de versnellingsbak waarvan de synchro’s voortijdig kunnen verslijten (20.000 euro per revisie!). Tot slot mag je niet vergeten dat de Testarossa een Italiaanse auto uit de jaren ’80 is: zijn elektrische componenten kunnen kuren krijgen… Nog steeds geïnteresseerd?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be