LEZERSAUTO BMW 320i Cabrio: Nostalgie naar de zescilinder

De BMW 3 Reeks E30 is een van de onbetwiste iconen van de jaren tachtig. Toen had het model bijna geen waardige concurrenten, behalve dan misschien de snellere Alfetta GTV 2.5L (aangedreven door een V6) en de Porsche 924 S…

LEZERSAUTO BMW 320i Cabrio: Nostalgie naar de zescilinder

BMW was er eerder in geslaagd om een miljoen stuks van de E21-reeks te produceren. De E30 zou tussen 1982 en 1991 maar liefst twee miljoen exemplaren verkopen, wat bewijst dat deze auto (alle motoren samen) hét model van het decennium was voor “Bayerische Motor Werke”, kortweg BMW.

Terug in de tijd

Ontworpen door Claus Luthe en uitgebracht in 1982, volgde de E30 de E21 op, waarvan de algemene lijn en zelfs de motorblokken werden overgenom. Toch was de E30 een pak moderner en sportiever, waardoor hij stevig in de markt lag bij dertigers en hij veel Europeanen kon overtuigen om hem in de plaats van een Peugeot of Golf GTI, Renault 21 RXI of Alfetta te kopen. Andere merken hadden nu eenmaal geen veelzijdige sportsedan zoals de BMW 3 Reeks in hun aanbod.

Van de betaalbare 3 naar de M3 Evo

De E30 werd dus een gigantisch succes. Er werden verschillende carrosserievormen ontwikkeld, zoals de vierdeurs in 1984 en de cabriolet een jaar later, en die laatste luidde meteen het einde in van de samenwerking met koetswerkbouwer Baur. In 1986 maakten we voor het eerst kennis met de sportieve M3, ter vervanging van de 2002 Turbo, om twee jaar nadien de Touring te verwelkomen.

Die M3 waarvan net sprake, kwam uit met een 2,3-liter viercilindermotor van 200 pk onder de kap. Dit model werd uitgebracht om te kunnen voldoen aan de vereisten van de FIA: BMW moest immers 5.000 gehomoleerde M3’s bouwen voor de openbare weg om te mogen racen. Da’s een zeer succesvolle racecarrière geworden.

De E30-familie breidde vanaf de tweede helft van de jaren ’80 verder uit: in 1985 werd de 325ix met vierwielaandrijving gelanceerd; in 1989 de 318is (4 cilinders, 16 kleppen en 134 pk), om nog maar te zwijgen van de 324d en 324d, voorzien van dieselmotoren. Vlak voor het nieuwe decennium was het de beurt aan de M3 Evo om hoge ogen te gooien. Die coupé was voortaan goed voor… 238 pk! Voor de bekende preparateurs Hartge, Schnitzer en Alpina moet dit een geweldige tijd geweest zijn.

Zijn knappe Siciliaan…

Onze lezer gaf mee dat hij in 1988 een 320i Touring had gekocht, uitgebracht in het prachtige, donkergroene “malachitgrün”. Hij kreeg daar veel jaloerse blikken van zijn vrienden door te verwerken, maar dat kon de man in kwestie weinig schelen. “Mijn BMW was zó bijzonder: een mengeling van natuurlijke elegantie en Duitse efficiëntie, zonder het ‘Britse’ groen mee te tellen dan nog. Ettelijke jaren later, na duizenden kilometers te hebben gereden in robuuste maar fantasieloze bedrijfswagens, had ik heimwee naar het magische geluid van de 6-cilindermotor. Extra gestimuleerd door een vriend van me, fan van oude BMW’s uiteraard, ging ik vervolgens op zoek naar zo’n zeldzame parel op het internet. Het mooiste exemplaar dat ik kon vinden, bevond zich in… Italië! Dat bleek een voordeel te zijn: dankzij het droge en zonnige klimaat was het koetswerk in goede staat en bovendien was het een cabrio, die ginds erg populair waren. Er werden e-mails uitgewisseld en niet veel later was de deal beklonken. De verkoper bleek een Siciliaanse politieagent te zijn en meer dan foto’s van de wagen had ik niet te zien gekregen. Een week later al arriveerde de cabrio, vergezeld door een zestal knappe Italiaanse bolides. Dat was een mooie zomeravond.”

Vergeten gevoelens

Een zorgvuldige inspectie en een paar weken later, waarin bepaalde mechanische onderdelen werden vernieuwd (distributieriem, schokdempers, waterpomp, uitlaat…), was de mooie 320i uit 1990 weer (bijna) helemaal als nieuw. De lak (‘mauritius blauw’) oogde prachtig, net als de verchroomde delen van het koetswerk en de beroemde 6-cilinder motor die inmiddels vervangen was.

“Het onderhoudsboekje, hoewel zeer compleet, vermeldde die wissel echter niet en de tweede eigenaar beweerde er zelfs helemaal niets over te weten. Toch kreeg ik zonder problemen goedkeuring in Bornem, waar de Belgische BMW-invoerder gevestigd is.”

Kort nadien had onze vriend een mooie, bijna nieuwe autoradio van Alpine gevonden. “Het enige wat me nog te doen stond, was de ‘vergeten’ sensaties herontdekken die ik eerder met mijn 320i Touring had ervaren. Op de Normandische wegen bij Deauville, Trouville en Honfleur kon ik me helemaal uitleven. De 6-in-lijn klonk heerlijk en het dak (elektrisch!) werkte perfect. Wat kon ik nog meer vragen?”