Maserati MC12: supercar viert twintigste verjaardag

De Maserati MC12 stelde Maserati in staat deel te nemen aan het FIA GT-kampioenschap. Er werden slechts 62 exemplaren geproduceerd, waarvan 50 bestemd voor gebruik op de weg.

Gepubliceerd op 1 juli 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Maserati MC12: supercar viert twintigste verjaardag

Zag je deze auto nog nooit op de weg? Dat is normaal. De Maserati MC12 is een zeldzame bolide met een bijzondere geschiedenis. Begin jaren 2000 wilde de top van Maserati dat het merk zou terugkeren in het FIA GT-kampioenschap. Hiervoor werd het MCC-project (Maserati Corse Competizione) gelanceerd en dat leidde tot de bouw van minstens 25 straatmodellen.

Als basis diende het chassis van de Ferrari Enzo. Het werd aangepast door designer Frank Stephenson om plaats te bieden aan een koetswerk dat langer was dan dat van de Ferrari. Het design van deze auto was grotendeels het werk van Giorgetto Giugiaro, maar het oorspronkelijke ontwerp werd ingrijpend gewijzigd. Het koetswerk uit koolstofvezel werd grondig getest in de windtunnel om zo aerodynamisch mogelijk te zijn. Een indrukwekkende achterspoiler van 2,30 meter breed zorgt voor veel downforce achteraan, terwijl de motor gekoeld wordt via een luchtinlaat op het dak.

maserati_mc12_97

Atmosferische V12

De straatversie van de MC12 (de Stradale) onderscheidt zich van de racewagen door zijn stevige hardtop, die je kunt verwijderen om open te rijden. De auto kostte zo’n 600.000 euro toen hij tussen 2004 en 2005 te koop was en beschikt over een verzorgd interieur met talloze elementen uit koolstofvezel, blauw leder van hoge kwaliteit en dure Brightex-stof.

Advertentie – lees hieronder verder

Goed om te weten: de MC12 heeft geen radio en is toch vooral een racewagen vermomd als een straatmodel zonder achterruit, waardoor het bijna onmogelijk is om hem in een kleine ruimte te parkeren. Hij heeft dezelfde wielbasis en hetzelfde chassis als de Enzo, maar deelt geen koetswerkpanelen met de Enzo.

Zijn atmosferische zesliter V12-motor is wel afgeleid van die van zijn broertje uit Maranello. Met een vermogen van 630 pk en een koppel van 652 Nm accelereert hij in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 330 km/u. Met een Maserati Cambiocorsa-versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen (zes in totaal) dan die van de Enzo, is de MC12 sneller op het circuit. Nochtans heeft de MC12 geen variabele kleptiming (verboden in de autosport), waardoor hij 30 pk verliest.

maserati_mc12_42

Succesvolle carrière

Naast de vijftig straatmodellen maakte de MC12 ook naam in de autosport, waar hij deelnam aan de GT1-klasse. Hij won de FIA GT-constructeurstitel in 2005 dankzij teams als Vitaphone Racing en JMB Racing, met gerenommeerde piloten zoals Mika Salo en Andrea Bertolini. De Maserati bleef racen tot 2010, met diverse successen in het Italiaanse GT-kampioenschap, de Super GT in Japan en de American Le Mans Series.

Daarnaast produceerde Maserati ook twaalf exemplaren van de MC12 Versione Corse, een auto die niet op de openbare weg mag rijden, bedoeld voor een selecte groep rijke klanten die enkele weekends per jaar op het circuit willen racen. De Versione Corse, die geen racehomologatie heeft, produceert 745 pk en is rechtstreeks afgeleid van de GT1-versie.

Medium-24108-MaseratiMC20Icona-MC20Leggenda

Speciale series

Om de twintigste verjaardag van deze legendarische auto te vieren, lanceert Maserati als eerbetoon twee speciale series van de sportieve MC20. De MC20 Icona en MC20 Leggenda worden geproduceerd in een oplage van telkens twintig exemplaren en zijn respectievelijk gedecoreerd zoals de MC12 Stradale en de MC12 Vitaphone uit het GT1-kampioenschap. Deze twee speciale series worden ongetwijfeld een collector’s item. De MC12 Stradale is uiterst zeldzaam op de markt en schijnt tussen de 4 en 5,5 miljoen euro waard te zijn, afhankelijk van de specificaties.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Maserati voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Oldtimers
Autoworld viert 110 jaar Maserati

Een leuk idee voor deze eindejaarsperiode: waarom geen bezoekje brengen aan ‘Maserati 110 years’, de tentoonstelling die nog loopt tot 23 februari in Autoworld? Dit evenement schetst de prestigieuze geschiedenis van het bedrijf en is zeker de moeite waard, net als de volledige collectie in het Brusselse museum.

Gisteren 3 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Maserati voertuig?
51.881 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.