Zag je deze auto nog nooit op de weg? Dat is normaal. De Maserati MC12 is een zeldzame bolide met een bijzondere geschiedenis. Begin jaren 2000 wilde de top van Maserati dat het merk zou terugkeren in het FIA GT-kampioenschap. Hiervoor werd het MCC-project (Maserati Corse Competizione) gelanceerd en dat leidde tot de bouw van minstens 25 straatmodellen.
Als basis diende het chassis van de Ferrari Enzo. Het werd aangepast door designer Frank Stephenson om plaats te bieden aan een koetswerk dat langer was dan dat van de Ferrari. Het design van deze auto was grotendeels het werk van Giorgetto Giugiaro, maar het oorspronkelijke ontwerp werd ingrijpend gewijzigd. Het koetswerk uit koolstofvezel werd grondig getest in de windtunnel om zo aerodynamisch mogelijk te zijn. Een indrukwekkende achterspoiler van 2,30 meter breed zorgt voor veel downforce achteraan, terwijl de motor gekoeld wordt via een luchtinlaat op het dak.
Atmosferische V12
De straatversie van de MC12 (de Stradale) onderscheidt zich van de racewagen door zijn stevige hardtop, die je kunt verwijderen om open te rijden. De auto kostte zo’n 600.000 euro toen hij tussen 2004 en 2005 te koop was en beschikt over een verzorgd interieur met talloze elementen uit koolstofvezel, blauw leder van hoge kwaliteit en dure Brightex-stof.
Advertentie – lees hieronder verder
Goed om te weten: de MC12 heeft geen radio en is toch vooral een racewagen vermomd als een straatmodel zonder achterruit, waardoor het bijna onmogelijk is om hem in een kleine ruimte te parkeren. Hij heeft dezelfde wielbasis en hetzelfde chassis als de Enzo, maar deelt geen koetswerkpanelen met de Enzo.
Zijn atmosferische zesliter V12-motor is wel afgeleid van die van zijn broertje uit Maranello. Met een vermogen van 630 pk en een koppel van 652 Nm accelereert hij in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 330 km/u. Met een Maserati Cambiocorsa-versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen (zes in totaal) dan die van de Enzo, is de MC12 sneller op het circuit. Nochtans heeft de MC12 geen variabele kleptiming (verboden in de autosport), waardoor hij 30 pk verliest.
Succesvolle carrière
Naast de vijftig straatmodellen maakte de MC12 ook naam in de autosport, waar hij deelnam aan de GT1-klasse. Hij won de FIA GT-constructeurstitel in 2005 dankzij teams als Vitaphone Racing en JMB Racing, met gerenommeerde piloten zoals Mika Salo en Andrea Bertolini. De Maserati bleef racen tot 2010, met diverse successen in het Italiaanse GT-kampioenschap, de Super GT in Japan en de American Le Mans Series.
Daarnaast produceerde Maserati ook twaalf exemplaren van de MC12 Versione Corse, een auto die niet op de openbare weg mag rijden, bedoeld voor een selecte groep rijke klanten die enkele weekends per jaar op het circuit willen racen. De Versione Corse, die geen racehomologatie heeft, produceert 745 pk en is rechtstreeks afgeleid van de GT1-versie.
Speciale series
Om de twintigste verjaardag van deze legendarische auto te vieren, lanceert Maserati als eerbetoon twee speciale series van de sportieve MC20. De MC20 Icona en MC20 Leggenda worden geproduceerd in een oplage van telkens twintig exemplaren en zijn respectievelijk gedecoreerd zoals de MC12 Stradale en de MC12 Vitaphone uit het GT1-kampioenschap. Deze twee speciale series worden ongetwijfeld een collector’s item. De MC12 Stradale is uiterst zeldzaam op de markt en schijnt tussen de 4 en 5,5 miljoen euro waard te zijn, afhankelijk van de specificaties.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be