Yoshihiko Matsuo (°1933) kwam meteen nadat hij was afgestudeerd bij Nissan terecht, toen Japanse auto’s helemaal nog niet populair waren in zowel Europa als in de VS. Tegen het einde van de jaren ’60 zou de man geschiedenis schrijven, of zeg maar tekenen.
De eerste van velen
Hoewel Matsuo op de cabrio-afdeling werkte, drukte hij zijn stempel op de allereerste coupé van de Z-reeks, waarvan de productie in 1969 van start is gegaan. In Japan werd de sportwagen trouwens verkocht als Nissan Fairlady Z, elders als Datsun 240Z. In de neus lag een 2,4-liter zescilindermotor, vanwaar de typeaanduiding.
Met de jaren die vorderden, werden Z-modellen krachtiger maar ook zwaarder en logger. Na de 240Z en de 260Z kon de wereld achtereenvolgens kennismaken met de 280ZX, de 300ZX (Z31 en Z32), de 350Z en uiteindelijk de 370. Binnenkort verwachten we de nieuwste telg, die volgens verschillende bronnen 400Z zal heten.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be