Jarenlang heeft de sloperij Porche ForeignAuto (sic) de wildste dromen van verzamelaars over de hele wereld gevoed. Het bedrijf is gevestigd in Los Angeles en op zijn troon zat jarenlang Rudi Klein, die in 2001 overleed. Deze Duitse immigrant, die aan het einde van de jaren 50 in de Verenigde Staten aankwam, werkte eerst in een slagerij voordat hij in 1967 een bedrijf begon gespecialiseerd in de verkoop van Europese auto-onderdelen. In de loop der jaren verzamelde hij duizenden wrakken, waaronder veel Porsches, Ferrari’s, Aston Martins, Mercedessen en vele andere prestigieuze merken. Klein was gepassioneerd door auto’s en bewaarde de exemplaren die hij het interessantst vond in een schuur zonder ze ooit te restaureren. Na zijn dood werden ze vroom beschermd door zijn twee zonen als een goed bewaard geheim, totdat RM Sotheby’s in oktober vorig jaar een uitzonderlijke verkoop van de collectie aankondigde. Hoewel de volledige lijst van te veilen auto’s nog niet is gepubliceerd, zijn de grote namen in wat een uitzonderlijk evenement belooft te worden wel al onthuld.
Onder een mesthoop
De bijzonderste auto in de collectie van Klein is ongetwijfeld de Mercedes 500K uit 1935, die nieuw werd geleverd aan de Duitse piloot Rudolph Caracciola. Deze zeer elegante coupé werd speciaal voor hem ontworpen en heeft een hogere voorruit dan het origineel omdat de eigenaar nogal lang was. Het is bekend dat hij hem enkele jaren in zijn bezit had voordat hij vlak voor de Tweede Wereldoorlog te koop werd gesteld in Parijs en werd gekocht door graaf Galeazzo Ciano, de Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken en geestverwant van Benito Mussolini. In 1944 werd Ciano geëxecuteerd door de mannen van zijn schoonvader en zijn auto belandde in Ethiopië, verborgen onder een hoop mest! Begin jaren 60 werd deze op een veiling gekocht door een Amerikaanse verzamelaar. Daar wisselde hij van eigenaar voordat hij werd gerestaureerd en tentoongesteld op het Pebble Beach Concours d’Elegance in 1966. Na deelname aan een aantal soortgelijke evenementen werd de auto begin jaren 70 gekocht door Rudi Klein. De legende wil dat hij de auto voorgoed opsloeg na een eenvoudig mechanisch defect. Deze auto, met een lengte van bijna 6 meter en een gewicht van meer dan 2,5 ton, is lang begeerd geweest door Mercedes, maar de zonen van Klein hebben nooit toegestemd om hem zelfs maar uit te lenen aan het Duitse merk. Volgens sommige geruchten kan de prijs makkelijk meer dan 10 miljoen dollar bedragen!
Advertentie – lees hieronder verder
Uitzonderlijkheid is grootst gemene deler
Onder de uitschieters die Rudi Klein heeft verzameld, zit ook een Mercedes 300 SL Gullwing, een van de weinige (29 in totaal) met een aluminium carrosserie, nieuw geleverd aan Luigi Chinetti, Ferrari’s importeur in de VS. Er wordt ook geboden op een 1957 300 SL cabriolet, de laatste bestaande Horch 855 Special Roadster, drie Lamborghini Miura’s, een Porsche 356 B cabriolet in België gebouwd door D’Ieteren (met slechts 600 mijl op de klok!) en een Bertone Iso Grifo A3/L Spyder-prototype, ooit eigendom van tv-producent Greg Harrisson. De volledige lijst van auto’s die RM Sotheby’s gaat verkopen, volgt in september. Gewis gaan er in oktober miljoenen dollars besteed worden in Californië.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be