Enerzijds hebben we de Renault 5 Turbo (en Turbo 2), die zijn stempel drukte op rally’s in de eerste helft van de jaren ’80. Hij won geen wereldtitels, maar het was een van de meest spectaculaire auto’s van zijn tijd.
In de andere hoek: de Lancia Delta HF Integrale die onbetwist heerste in de tweede helft van hetzelfdde decennium en die 5 rijderstitels en 6 constructeurstitels binnenhaalde. Kortom, twee iconen uit de eighties.
Advertentie – lees hieronder verder
Pure ambacht
Enkele Fransen en Italianen hadden besloten om deze hete hatchbacks uit het verleden nieuw leven in te blazen en er bij de tijd gebrachte, kleine reeksen van te produceren.
Légende Automobiles, een start-up opgericht door drie in de VS wonende Fransen, kwam met de Turbo 3 op de proppen, een eerbetoon aan de compacte doch monsterlijke Renault. Daarnaast hebben we Amos Automobili, een klein Italiaans bedrijf waarvan de schepper de Lancia van hierboven wil eren met de Delta Futurista. Een eerste (positieve) noot is dat geen van beide bolides elektrisch is.
Op basis van het origineel
Voor de Delta Futurista nam Amos Automobili een echte Lancia Delta Integrale als basis. Daarvan werd het koetswerk volledig gewijzigd. Noteer een volledig handgemaakte carrosserie van aluminium, aangevuld met elementen van carbon.
Het interieur werd “vernieuwd” volgens de huidige normen van luxe en kwaliteit, al bleef het toch trouw aan het origineel: de zetels zijn bijvoorbeeld echte Delta-stoelen en het analoge instrumentenpaneel met gele typografie bleef op post.
Zelfs de motor is bewaard gebleven. Het 2.0-liter 4-cilinderblok onderging evenwel enkele wijzigingen, zoals de turbo en het elektronisch managementsysteem, om het beschikbare vermogen op te voeren tot 330 pk (tegenover 200 tot 215 pk voor de gehomologeerde Integrales van toen).
Bij de presentatie van de Delta Futurista in 2018 had Amos Automobili aangekondigd dat de oplage beperkt zou blijven tot 20 exemplaren en dat de prijs per stuk zo’n 300.000 euro zou bedragen. Alle Delta’s waren op slechts enkele dagen tijd uitverkocht. Bij de laatste telling zijn meer dan tien wagens geleverd, de productie van de laatste exemplaren is nog steeds aan de gang.
Een andere aanpak voor de Turbo 3
Bij Légende Automobiles hadden ze besloten dat een Renault 5 Turbo te zeldzaam en te waardevol is om mee te knoeien. Voor hun Turbo 3 heeft het bedrijf daarom besloten om te doen wat Renault in die tijd deed: beginnen met een eenvoudige Renault 5 uit de eerste serie en die vervolgens grondig aan te passen. De volledige achterkant werd dan ook helemaal opnieuw opgebouwd, zoals Heuliez in de jaren ’80 deed.
Het koetswerk van de Turbo 3 is volledig van carbon en blijft zeer trouw aan het origineel, met de uitzondering van de LED-verlichting. Het interieur is daarentegen supermodern en voorzien van een digitaal dashboard. Gelukkig hebben de ontwerpers van dienst geprobeerd om de racesfeer van weleer te reproduceren. Da’s goed gelukt, zeggen wij.
Blijft over: het mechanische aspect. De in de VS gevestigde firma liet de geblazen 1,5-liter van de originele 5 Turbo voor wat hij is en plaatste een 2-liter 4-cilinder in het midden. Veel details over dit blok werden niet vrijgegeven, behalve dat de turbobenzinemotor ongeveer 400 pk ontwikkelt, een heel pak meer dus dan de 158 pk van de vijftienhonderd. Dit beloofde vermogen wordt uitsluitend op de achteras gedropt, al blijft het voorlopig onduidelijk of dat via een handgeschakelde of een sequentiële versnellingsbak gebeurt.
Net zoals de Delta Futurista zal de Turbo 3 in een beperkte reeks worden gebouwd, maar ook hierover wordt alles behalve veel informatie verschaft. We weten dus (nog) niet over hoeveel eenheden het gaat, noch tegen welke prijs ze zullen worden verkocht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be