Oldtimers

Touring Superleggera Veloce12: herinterpretatie van een klassieker

De Italiaanse koetswerkbouwer Touring Superleggera heeft de Ferrari 550 Maranello onder handen genomen en omgebouwd tot Veloce12, een GT-auto uit de jaren 90 die vakkundig is bijgewerkt.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 20 aug. 2024 | Leestijd: 3 min

Touring Superleggera is al bijna een eeuw gevestigd in Milaan en bouwt in kleine serie geraffineerde auto’s voor een klantenkring van estheten die niet aarzelen om honderdduizenden euro’s uit te geven aan uniek verzamelaarsgerief. De nieuwste is de Veloce12, een volledig opnieuw ontworpen Ferrari 550 Maranello. Hij wordt geproduceerd in een gelimiteerde oplage van slechts dertig exemplaren en kost 690.000 euro exclusief btw (exclusief donorauto), en heeft een koetswerk van koolstofvezel dat volledig opnieuw is ontworpen door de huisdesigners. Hoewel de algemene lijnen van de 550 nog steeds herkenbaar zijn, werden alle panelen opnieuw getekend, net als de bumpers. De auto oogt agressiever, zonder een greintje van zijn natuurlijke elegantie te verliezen. Ook het interieur is volledig opnieuw geïnterpreteerd. Eigenlijk waren de door Ferrari gebruikte materialen niet allemaal van goede kwaliteit, wat erg teleurstellend was voor een auto van deze prijs. Touring Superleggera begreep dit en heeft een groot deel van het dashboardplastic bekleed met hoogwaardig leer. Veel details zijn ook uit massief aluminium vervaardigd.

Touring 2

Advertentie – lees hieronder verder

Opwaardering

De natuurlijk geaspireerde 5,5 liter-V12-motor ontwikkelt nu 503 pk, 25 pk meer dan oorspronkelijk, dankzij een complete revisie en een Supersprint-uitlaatsysteem. Het koelsysteem is ook opnieuw ontworpen voor 30% meer efficiëntie. Dankzij deze upgrades kan de Veloce12 in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren terwijl de topsnelheid op 320 km/u piekt. Voor een betere analoge ervaring is de V12 gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak zoals in het origineel. De remmen zijn gereviseerd door Brembo en hebben remklauwen met zes zuigers voor- en vier achteraan, evenals schijven van 380 millimeter! Het belangrijkste werk betreft de vering: in samenwerking met TracTive heeft Touring Superleggera actieve dempers geïnstalleerd die instelbaar zijn naargelang van de omstandigheden. Tegelijkertijd is de stijfheid van het chassis sterk verbeterd, zonder het gewicht van de auto aan te tasten, aldus Touring Superleggera.

Touring 3

Staaltje vakmanschap

Elke Veloce12 vergt iets meer dan 5.000 uren werk, wat verklaart waarom de eerste exemplaren pas volgend jaar de werkplaatsen van Touring Superleggera zullen verlaten. “De Veloce12 is een gedurfde stap voorwaarts voor ons merk”, zegt Markus Tellenbach, CEO van Touring Superleggera. “Hoewel hij geïnspireerd is op onze iconische modellen, is hij onmiskenbaar tijdloos. We hebben bewust ons rijke erfgoed in ere gehouden, maar we hebben ook moderne innovatie omarmd om een auto te maken die staat voor de meest exclusieve grand-touringervaring. De Veloce12 belichaamt de geest van Touring Superleggera in elk detail. Hij bouwt voort op ons erfgoed door de grenzen van design en prestaties te verleggen, met behoud van de elegantie en verfijning die kenmerkend zijn voor onze auto’s.”

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon