Zeldzame experimentele Citroën onder de hamer bij Osenat

Citroën vroeg eind jaren zestig aan enkele klanten die veel kilometers rijden om de betrouwbaarheid te testen van een wankelmotor in de M35, een prototype op basis van de Ami 8. Helaas verliep dat niet zoals gepland.

Gepubliceerd op 11 juli 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Zeldzame experimentele Citroën onder de hamer bij Osenat

Dankzij de DS, de 2PK en de Ami 6/8 was Citroën in de jaren zestig een constructeur met moderne technologie. Dit verklaart waarom het merk met de dubbele visgraat ook interesse toonde in de wankelmotor, een hoogtechnologische oplossing die NSU ook wilde gebruiken. Beide merken sloegen de handen in elkaar voor de ontwikkeling. Om deze aandrijving te testen, besloot Citroën een prototype te bouwen op basis van de Ami 8.

57620-973887-car-20230703_135548-_k4a9946

Stortvloed van problemen

De M35 kreeg de vorm van een coupé met een behoorlijk ingewikkeld uiterlijk en was uitgerust met de typische pneumatische ophanging van Citroën. In het motorcompartiment plaatste Citroën een wankelblok van 995 cc met een vermogen van 49 pk. De auto’s werden verkocht aan geselecteerde klanten die minstens 30.000 km per jaar aflegden. Het doel was om hun indrukken te verzamelen en zo de auto verder te ontwikkelen, gezien het gebrek aan ervaring op dit vlak.

Helaas werden klanten afgeschrikt door de hoge prijs van de auto. Heuliez bouwde uiteindelijk maar 267 van de oorspronkelijk geplande 500 exemplaren. De auto was niet bepaald snel (maximaal 144 km/u), had een zeer hoog brandstofverbruik en een rampzalige betrouwbaarheid: de motoren begaven het na 60.000 km.

Advertentie – lees hieronder verder

Uiteindelijk werd de M35 druppelsgewijs geproduceerd tot 1971 en werd de technologie gedeeltelijk gebruikt in de GS Birotor, een productiemodel dat uitdraaide op een commerciële flop. Citroën was de verdurende defecten beu en besloot alle exemplaren van de M35 terug te kopen en te slopen. Vandaag zijn er nog ongeveer dertig exemplaren over.

Citroen M35 habitacle

Betaalbaar en zeldzaam

Een van deze auto’s, destijds gekocht door een Citroën-dealer, wordt vandaag geveild door Osenat. Hij verkeert in perfecte staat en wordt geschat op 25.000 tot 30.000 euro, een redelijke prijs voor zo’n zeldzame auto. De wankelmotor, die later door Mazda werd toegepast, beleeft na een afwezigheid van enkele jaren dit jaar zijn comeback in de Mazda MX-30, deze keer als range extender.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Citroen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Oldtimers
Autoworld viert 110 jaar Maserati

Een leuk idee voor deze eindejaarsperiode: waarom geen bezoekje brengen aan ‘Maserati 110 years’, de tentoonstelling die nog loopt tot 23 februari in Autoworld? Dit evenement schetst de prestigieuze geschiedenis van het bedrijf en is zeker de moeite waard, net als de volledige collectie in het Brusselse museum.

Tot 11:00 3 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Citroen voertuig?
51.952 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.