Oldtimers

Zeldzame experimentele Citroën onder de hamer bij Osenat

Citroën vroeg eind jaren zestig aan enkele klanten die veel kilometers rijden om de betrouwbaarheid te testen van een wankelmotor in de M35, een prototype op basis van de Ami 8. Helaas verliep dat niet zoals gepland.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 11 jul. 2023 | Leestijd: 3 min

Dankzij de DS, de 2PK en de Ami 6/8 was Citroën in de jaren zestig een constructeur met moderne technologie. Dit verklaart waarom het merk met de dubbele visgraat ook interesse toonde in de wankelmotor, een hoogtechnologische oplossing die NSU ook wilde gebruiken. Beide merken sloegen de handen in elkaar voor de ontwikkeling. Om deze aandrijving te testen, besloot Citroën een prototype te bouwen op basis van de Ami 8.

Citroen M35 arriere

Advertentie – lees hieronder verder

Stortvloed van problemen

De M35 kreeg de vorm van een coupé met een behoorlijk ingewikkeld uiterlijk en was uitgerust met de typische pneumatische ophanging van Citroën. In het motorcompartiment plaatste Citroën een wankelblok van 995 cc met een vermogen van 49 pk. De auto’s werden verkocht aan geselecteerde klanten die minstens 30.000 km per jaar aflegden. Het doel was om hun indrukken te verzamelen en zo de auto verder te ontwikkelen, gezien het gebrek aan ervaring op dit vlak.

Helaas werden klanten afgeschrikt door de hoge prijs van de auto. Heuliez bouwde uiteindelijk maar 267 van de oorspronkelijk geplande 500 exemplaren. De auto was niet bepaald snel (maximaal 144 km/u), had een zeer hoog brandstofverbruik en een rampzalige betrouwbaarheid: de motoren begaven het na 60.000 km.

Uiteindelijk werd de M35 druppelsgewijs geproduceerd tot 1971 en werd de technologie gedeeltelijk gebruikt in de GS Birotor, een productiemodel dat uitdraaide op een commerciële flop. Citroën was de verdurende defecten beu en besloot alle exemplaren van de M35 terug te kopen en te slopen. Vandaag zijn er nog ongeveer dertig exemplaren over.

Citroen M35 habitacle

Betaalbaar en zeldzaam

Een van deze auto’s, destijds gekocht door een Citroën-dealer, wordt vandaag geveild door Osenat. Hij verkeert in perfecte staat en wordt geschat op 25.000 tot 30.000 euro, een redelijke prijs voor zo’n zeldzame auto. De wankelmotor, die later door Mazda werd toegepast, beleeft na een afwezigheid van enkele jaren dit jaar zijn comeback in de Mazda MX-30, deze keer als range extender.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon