Peter Monteverdi (1934-1998) was altijd al gepassioneerd voor mechanica. Zijn vader had een autoreparatiewerkplaats en de jonge Zwitser toonde al vroeg interesse in de mechanica en autorijden. Op 17-jarige leeftijd herstelde hij een beschadigde Fiat Topolino en maakte er een raceauto van. In 1956 overleed zijn vader en nam hij het familiebedrijf over, dat floreerde door onderhoud aan luxe voertuigen. Monteverdi werd dealer voor Ferrari, Jensen, Rolls-Royce, Bentley en BMW. Ondanks zijn activiteiten bouwde hij raceauto’s (Formule Junior en heuvelklimwedstrijden).
In 1965 besloot Ferrari de samenwerking met de ondernemer te beëindigen na een geschil. Als reactie besloot Peter Monteverdi zijn eigen luxewagens te bouwen. In 1967 werd zijn eerste model, de Monteverdi High Speed, voorgesteld op de Frankfurt Motor Show. Het bedrijf commercialiseerde acht verschillende modellen, allemaal uitgerust met een Amerikaanse V8-motor. Het bedrijf ging failliet in 1984. Peter Monteverdi onthulde ook de Hai 650, een Formule 1 eenzitter, maar het project werd uiteindelijk niet gerealiseerd.
Concurrent van de Range Rover
Monteverdi’s rijke klantenkring vroeg om veelzijdige voertuigen, praktischer dan de GT’s. De fabrikant speelde daarom in op een trend die veel later bekend zou staan als de luxe SUV’s, met de Safari. Deze serieuze concurrent van de Range Rover werd in 1976 gepresenteerd, maar de eerste exemplaren verlieten de Monteverdi-fabriek pas het jaar daarop. Het model werd gebouwd op basis van de Amerikaanse International Harvester Scout en was beschikbaar in twee versies: de Sahara, met de Scout-carrosserie, en de Safari, met een carrosserie die werd ontworpen en vervaardigd door de Italiaanse carrosseriebouwer Fissore.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoewel het ontwerp van de Safari eenvoudig en hoekig is, is het redelijk geslaagd in vergelijking met dat van de Range Rover. Het model, verkrijgbaar in 3- en 5-deursversies, was uitgerust met een 5,2-liter Chrysler V8-motor met een vermogen van… 152 pk en een koppel van 350 Nm. Er was ook een andere V8 beschikbaar: een 5,7-liter die iets meer vermogen leverde, 165 pk, en geleverd werd door International Harvester. De prestaties waren vrij goed voor die tijd, met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 13,1 seconden met de Chrysler-motor. Aan de andere kant was het brandstofverbruik erg hoog, met een gemiddeld verbruik van 25 l/100 km, maar klanten leken zich daar weinig zorgen om te maken. Peter Monteverdi beweerde dat er 3.000 exemplaren van deze SUV waren geproduceerd, maar het lijkt erop dat het werkelijk slechts enkele honderden exemplaren was!
Duidelijke historie
In de catalogus van de Bonmont-veiling die op 30 juni in Cheserex, Zwitserland, wordt gehouden, heeft Bonhams een 3-deurs Safari uit 1978 toegevoegd, uitgerust met de 5,7-liter motor. Tot nu toe heeft dit voertuig slechts één eigenaar gehad. Het heeft een elegante configuratie met lichtgrijze carrosserie en een zwart stoffen interieur. Het interieur is een beetje sober met zijn uniforme donkere afwerking, maar het verkeert in perfecte staat en de airconditioning werkt nog steeds. Het meest verrassende is dat de kilometerteller iets minder dan 20.000 km aangeeft. Toch lijkt deze kilometerstand echt te zijn gezien de uitstekende algehele staat van de auto, die voor 15.000 Zwitserse frank aan reparaties en onderhoud heeft ondergaan. Dit stukje Zwitserse autogeschiedenis wordt geschat op 95.000 tot 120.000 euro.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be