2020 is een ‘goed’ jaar geweest op vlak van vervuiling. De pandemie en de lockdowns hebben inderdaad een aanzienlijke impact gehad op het verkeer van goederen en personen. Dit betekent dat we afsloten met een gunstige balans. Toch doet Brussel het niet bijzonder goed en is de luchtvervuiling eigenlijk nog steeds problematisch.
Sinds november 2020 heeft Brussel een meetsysteem opgezet voor vervuilende emissies en vooral stikstofdioxiden (NO2). In totaal werd de meetapparatuur op 134 plaatsen geïnstalleerd (scholen, ziekenhuizen, gemeenschappelijke gebouwen, enz.) om na 12 maanden observaties een beoordeling te kunnen maken.
Volgens Leefmilieu Brussel zijn de resultaten goed, want van de 134 meetlocaties voldoen er 132 (of 98,5%) aan de door de Europese Unie vastgestelde jaarlijkse grenswaarde van 40 microgram/m3. De twee plaatsen met hogere waarden zijn bij de Kleine Ring, de Kruidtuinlaan en het einde van de Antoine Dansaertstraat, vlakbij het kanaal. Dit is geen verrassing, omdat deze plaatsen een grote verkeersdrukte kennen.
Niet genoeg voor WHO
Moeten we ons verheugen met deze resultaten die binnen de toleranties vallen? Eigenlijk niet. Enerzijds omdat in december 2020 en januari 2021 het autoverkeer nog lang niet op de gebruikelijke intensiteit zat. Het was in deze twee periodes respectievelijk 16% en 25% lager. Daardoor zijn er volgens Leefmilieu Brussel geen twee locaties die de Europese norm overschrijden, maar eerder een dozijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Verder blijkt dat de norm van de WHO niet meer afgestemd was op de norm die Europa stelt voor stikstofdioxide. Vandaar dat de Wereldgezondheidsorganisatie onlangs haar eigen norm op… 10 microgram/m3 heeft gezet, wat een groot verschil uitmaakt. Als gevolg hiervan registreerden 59 van de 134 locaties concentraties die twee tot drie keer hoger waren dan deze nieuwe WHO-norm. En dit betreft ook 60 van de 70 scholen die deel uitmaken van de meetpunten. Daar slikten kinderen in de pauze dus meer dus stikstofdioxide dan chocolade!
Meer inspanningen?
In Brussel wordt het wegverkeer verantwoordelijk geacht voor 61% van de uitstoot van stikstofdioxiden. Deze schadelijke stoffen zorgen voor irritatie van de ogen, neus en keel, evenals de longen en verminderen de longfuncties. In gebieden met een hoge NO2-waarde is het risico op een astma-aanval hoger, net als het risico op ziekenhuisopnames als gevolg van problemen met de ademhaling. Volgens officiële gegevens was NO2 in 2018 verantwoordelijk voor 1.200 doden in België.
Wordt het beter? Leefmilieu Brussel denkt van wel. Want NO2 wordt voornamelijk geproduceerd door dieselmotoren. De lage-emissiezone (LEZ) is dit jaar echter net aangescherpt met het verbod op Euro 4-diesels, wat het mogelijk moet maken om deze NO2-uitstoot met 30% te verminderen. En in 2025 zal het verbod op Euro 5-diesel naar verwachting leiden tot een verdere reductie van 38% volgens de prognoses.
Het spreekt voor zich dat de volksgezondheid belangrijk is. Niemand zal deze aanpak kunnen bekritiseren. Het probleem is echter dat dit waarschijnlijk zonder onderscheid zal gebeuren, dus door alle voertuigen met een verbrandingsmotor zonder uitzondering te verbieden.
Zo heeft de vzw “Les Chercheurs d’Air” het Gewest gevraagd om de vermindering van de vervuilende uitstoot te versnellen door het verkeer steeds meer te verbieden en zoveel mogelijk straten om te vormen tot voetgangerszones. De VZW heeft zelfs een plan: tegen 2025 minstens 60% van de wegen voorbehouden zijn aan de zachte mobiliteit en het openbaar vervoer. Kortom, het wordt steeds ingewikkelder om je anders dan met het openbaar vervoer in Brussel te verplaatsen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be