Uit een recente studie van de International Council on Clean Transportation (ICCT) rond de reële uitstoot van dieselvoertuigen in Brussel blijkt inderdaad dat sommige van deze voertuigen veel meer vervuilen dan de fabrikanten aangeven. Vooral de Euro 4 diesels, die vanaf 2022 Brussel niet meer binnen mogen, zijn de grote boosdoeners. Ze zijn verantwoordelijk voor bijna de helft van de uitstoot van fijne deeltjes van het totale wagenpark, terwijl deze wagens er maar 12% van uitmaken.
Dit was de aanleiding voor de Brusselse stadsbeweging BRAL om strengere maatregelen van de politiek te eisen. Vanaf 2022 mogen Euro 4 diesels Brussel niet meer binnen, vanaf 2025 wordt de Euro 5 gebannen en vanaf 2030 is ook de recente Euro 6d verboden. Volgens BRAL gaat die geplande uitfasering van zelfontbranders echter niet snel genoeg, zij willen dat gewoon alle dieselmotoren zo snel mogelijk verboden worden. Dat moet ervoor zorgen dat er minder Brusselaars vroegtijdig overlijden ten gevolge van de luchtvervuiling.
Diesel is passé
BRAL stelt dat dieselmotoren gewoon tot het verleden behoren. De beweging vindt dat de installatie van een lage-emissiezone en het verbod van Euro 4 diesels vanaf januari 2022 belangrijk zijn voor de luchtkwaliteit in Brussel, maar dat men nog veel verder moet gaan omdat ook bij de overige dieselmotoren de uitstoot van stikstofdioxide en fijne deeltjes te hoog is.
Advertentie – lees hieronder verder
BRAL haalt het voorbeeld van Parijs aan, dat alle dieselmotoren vanaf 2024 zal verbieden en wil dat Brussel dezelfde richting volgt en dus tegen 2030 alle zelfontbranders naar de schroothoop stuurt. BRAL schermt vooral met het argument van de gezondheid van de Brusselaars. Maar is deze versnelde afvoer van de dieselwagens ook realistisch vanuit maatschappelijk en economisch standpunt en ook praktisch realiseerbaar op zo’n korte termijn?
Draagvlak bij bevolking?
In een dictatuur kan je van de ene dag op de andere alle niet-gewenste voertuigen confisqueren en vernietigen, en iedereen dus plotsklaps zonder vervoer zetten. Maar in onze maatschappij zal dat toch op veel verzet stuiten, want veel waardige alternatieven voor de auto zijn er niet.
Het openbaar vervoer is van bedenkelijke kwaliteit en dekt zeker niet alle behoeften. Bovendien hebben vele mensen niet de financiële mogelijkheden om plots een nieuwe wagen te kopen, en zeker geen dure elektrische auto terwijl hun huidige diesel nog vaak in zeer goede staat is.
Kortom, de vergroening van het wagenpark blijft een zeer interessant thema, maar eens te meer blijkt dat drukkingsgroepen de transitie naar emissievrij en dus elektrisch rijden te drastisch willen forceren en dat de gemiddelde Belg daarvan het slachtoffer dreigt te worden. In Brussel zal hij eigenlijk enkel de keuze hebben tussen de auto aan de kant te zetten of een dure nieuwe elektrisch auto te kopen. Maar is hiervoor wel een draagvlak bij de brede bevolking?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be