De geschiedenis van het merk Venturi begon in 1984 met de ontmoeting van twee mannen met een passie voor auto’s die bij het bedrijf Heuliez werkten: Claude Poiraud (ingenieur) en Gérard Godfroy (ontwerper). Dit duo besloot om hun talenten te combineren en samen een sportcoupé te creëren.
De naam ‘Venturi‘ roept het woord ‘avontuur’ op, evenals het aerodynamische fenomeen van het ‘Venturi-effect‘ (volgens welke een stromende vloeistof een depressie ondergaat waar de stroomsnelheid toeneemt, of waar het stroomgedeelte versmalt).
Advertentie – lees hieronder verder
De twee mannen hadden ervaring, want ze hadden bij Peugeot, Citroën en Renault gewerkt aan modellen als de 205, de Visa 2, de Visa Chrono, de 604 Limousine, de Alpine GTA, de Simca Talbot Wind en de Alpine 310 (die hun voorbeeld was).
In 1984 presenteerde MVS (Manufacture de Voitures de Sport) zijn eerste prototype. Het onthaal was enthousiast, wat de ontwikkeling stimuleerde om drie jaar later een goed werkende, prettig te besturen en vrij efficiënte sportwagen op de markt te brengen.
Goed gedaan, al stroomden de bestellingen voor de MVS Coupé niet bepaald vlot binnen en hetzelfde gold voor de Transcup cabriolet die ervan werd afgeleid.
Koerswijziging
In 1994 werd MVS omgedoopt tot Venturi en lanceerde men de Atlantic Coupé 300, een mooie auto die het chassisgedeelte van de 400GT overnam. Het model was nog steeds aangedreven door de V6 PRV (Peugeot-Renault-Volvo) die hier een compressor opgeschroefd kreeg, maar kon evenmin overtuigen. Hij verkocht echter eveneens voor geen meter, met als gevolg dat Venturi in 1998 op de rand van het faillissement kwam te staan.
In een laatste overlevingsreflex wisselde het merk van motor en ruilde het de PRV in voor de nieuwe V6 van Peugeot en Renault. De 3-liter werd verder ontwikkeld door de Belgische tuner Alvan Motors en produceerde 310 pk dankzij de hulp van twee turbo’s. Dat was op dat moment alles behalve mager.
Helaas konden al deze inspanningen Venturi niet meer redden. De verkoop zou nooit van de grond komen, ook niet met de atmosferische versie van het model (210 pk) die betaalbaarder moest zijn. Het merk vroeg daarom in 2000 het faillissement aan.
Als je onderweg een Venturi Atlantique 300 tegenkomt, doe dan zeker een wens, want er zijn maar 12 exemplaren van geproduceerd. Een zeldzame parel die de beste Engelse wagens in zijn soort meer dan waard was, ook al moest de ophanging nauwlettend in de gaten gehouden worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be