De dalende vraag naar auto’s – vooral de elektrische – en de concurrentie uit China hebben een onmiddellijk effect op de auto-industrie. Die moet nu bezuinigen en zoals vaak het geval is, gaat dat gepaard met banenverlies.
De omvang van dit banenverlies is zorgwekkend. In de sector, waar 12,6 miljoen mensen werken in Europa, verdwijnen overal jobs. Dat gebeurt niet alleen bij de constructeurs zelf. Een fabriek wordt omringd door een groot aantal toeleveranciers die vaak evenveel mensen in dienst hebben als een merk.
Duitse toeleveranciers hardst getroffen?
Het slechte nieuws blijft binnenstromen. Robert Bosch, de grootste leverancier van auto-onderdelen ter wereld, heeft aangekondigd 12.000 banen te schrappen, waarvan 7.000 in Duitsland. Bij de concurrenten is het niet beter: ZF is van plan om tegen 2028 tussen de 11.000 en 14.000 banen te schrappen, terwijl Continental 7.000 jobs schrapt, waarvan ongeveer 3.000 in Europa. Bij Forvia en Valeo in Frankrijk staan tussen nu en 2028 respectievelijk 10.000 en 2.000 banen op de tocht.
Advertentie – lees hieronder verder
In totaal hebben toeleveranciers van de auto-industrie aangekondigd dit jaar 50.000 banen te schrappen, waarvan minstens 10.000 in Europa. Dit is waarschijnlijk nog niet het eindpunt, want de auto-industrie geraakt er maar niet bovenop. Sinds 2020 en de pandemie gingen er volgens Automotive News Europe al 86.000 banen verloren.
Te trage elektrische transitie?
Dit banenverlies is typerend voor de crisis. In werkelijkheid is dit vooral het gevolg van een te trage transitie naar elektrische auto’s. Als je van technologie verandert, worden bepaalde jobs en functies overbodig, terwijl tegelijk nieuwe vaardigheden nodig zijn. Er is dus altijd een verschuiving of vervanging binnen bedrijven.
De situatie is dus te wijten aan de langzame elektrificatie, maar ook aan de lage vraag naar uitrusting, zoals geavanceerde rijhulpsystemen (autonoom rijden), nieuwe softwaretechnologieën of nieuwe gecentraliseerde elektronische architecturen (minder chips en grotere rekeneenheden).
Moeilijke transitie
Volgens een door Automotive News Europe geïnterviewde analist van Gartner hebben de ontslagen twee oorzaken: elektrificatie en software. Het zijn twee domeinen waar de autofabrikanten sterk op ingezet hebben, maar waar de vooruitgang langzamer verloopt dan verwacht. Zodra een technologische weg is ingeslagen, zijn daar grote risico’s aan verbonden, vooral voor toeleveranciers. De huidige aarzeling tussen interne verbranding, hybride en elektrische voertuigen illustreert deze risico’s.
De achterstand van de Europese auto-industrie – en de westerse industrie in het algemeen – betekent dat ‘onze’ autofabrikanten marktaandeel verliezen, ook in China. Vandaar de drastische bezuinigingen bij toeleveranciers op het oude continent. Erger nog: om China voor zich te winnen, gaan merken als Audi en Volkswagen partnerschappen aan met Chinese fabrikanten om het verloren terrein in te halen. Die contracten gaan dus niet naar Europese toeleveranciers.
Het is duidelijk: weinigen hadden voorspeld dat de transitie zo pijnlijk zou zijn. Toeleveringsketens ondergaan een grote en radicale verandering. Leveranciers moeten hun activiteiten herbekijken om te overleven. En dat vereist innovatie. Maar het is niet door jobs te schappen of vragen te stellen aan ChatGPT dat je kunt innoveren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be