China lijkt in een sterke positie te zitten op de automarkt, vooral in de sector van de elektrische auto’s. Merken als BYD, MG en Geely zetten echt ongelooflijke groeicijfers neer. Het is precies een pletwals die door niets gestopt kan worden, zelfs niet door de nochtans zeer ervaren westerse constructeurs van wie de slagkracht volgens sommigen onklopbaar leek.
Dit is de positieve kant van het verhaal. Of eigenlijk het topje van de ijsberg, want er zijn in werkelijkheid meer dan honderd automerken in China. Maar zelfs op de grootste markt ter wereld (1,5 miljard inwoners), is er niet altijd plaats voor iedereen… Het bewijs: ongeveer dertig van deze merken verkeren momenteel in ernstige problemen.
Faillissementen
Sommige constructeurs hebben het niet overleefd. Deze zomer gooide Byton de handdoek in de ring, een merk dat naam had gemaakt met zijn verrassende scherm van 48 duim dat dwars over het dashboard liep. En vorige week werd Weltmeister failliet verklaard, ook al werd het geleid door een ex-Geely en Volvo-medewerker die in principe toch de kneepjes van het vak moet kennen.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze faillissementen zijn logisch, simpelweg omdat de realiteit onverbiddelijk is: 80 procent van de verkoop van elektrische auto’s in China is in handen van de tien grootste merken. Volgens informatie die onze collega’s van Automobile Propre hebben verzameld, verplettert BYD de markt met een aandeel van 36,3 procent, vóór Tesla. GAC Aion, SAIC-GM-Wuling en Geely vervolledigen de top vijf.
Afhankelijk van steun
Veel van deze merken en start-ups ondervinden problemen omdat ze niet geanticipeerd hebben op de dalende steunmaatregelen van de Chinese overheid. Om elektrische auto’s te stimuleren, draaide Peking de subsidiekraan wagenwijd open, maar nu vraagt de overheid rekenschap en laat ze de markt zichzelf in evenwicht houden: wie geen (of niet genoeg) auto’s verkoopt, is ten dode opgeschreven. Aangezien de Chinezen steeds meer op krediet kopen, hebben bedrijven zonder cashflow geen andere keuze dan hun deuren te sluiten. En dat gebeurt ook. Sommige merken verkopen minder dan 500 auto’s per kwartaal, wat ruim onvoldoende is.
Verrassend genoeg krijgen ook sommige ooit succesvolle fabrikanten tegenwind. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Aiways, dat zijn SUV U5 in 2020 lanceerde maar deze zomer de productie moest stopzetten met het risico failliet te gaan. De oorzaak: in april 2023 had Aiways wereldwijd… 161 auto’s verkocht. In mei waren dat nog maar 70 exemplaren en in juni amper 40…
Kunnen deze kleine merken overleven? De kans is klein. Investeerders richten zich tegenwoordig op de grote merken die hoge cijfers en winst realiseren. Soms zijn het zelfs concurrerende constructeurs die investeren. Volkswagen bijvoorbeeld, dat dit jaar 650 miljoen euro investeerde in Xpeng (een belang van 5 procent), in de hoop een samenwerking te creëren. Nio werd ook gered door het emiraat Abu Dhabi (700 miljoen euro). Maar dit blijven uitzonderingen. De komende maanden zullen door natuurlijke selectie veel Chinese merken verdwijnen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be