Geely is een grote Chinese autogroep, met merken als Volvo, Polestar, Lynk & Co, Zeekr, Lotus en Smart. Een schitterende verzameling automerken, maar die moeten wel andere afzetmarkten vinden dan de verzadigde Chinese thuismarkt. Sinds enkele maanden richten fabrikanten in China hun pijlen op de Amerikaanse en Europese markten. Maar er is een grote beperking: de nieuwe invoerheffingen (100% in de Verenigde Staten en tot 47% in Europa) op elektrische auto’s die in China zijn geproduceerd. De enige oplossing is om lokaal te produceren.
Vandaag kiezen alle Chinese autofabrikanten voor dezelfde aanpak: produceren in Europa en de prijzen aantrekkelijk houden voor bestuurders op het oude continent. BYD heeft de bouw van twee fabrieken aangekondigd, terwijl Chery een voormalige Nissan-fabriek in Spanje heeft overgenomen. Een andere techniek is vertrouwen op samenwerkingen, zoals Leapmotor, dat een Stellantis-fabriek in Polen gebruikt om zijn eigen auto’s te produceren. De voordelen zijn dubbel, aangezien Stellantis zijn distributienetwerk kan verhuren om de producten van de start-up te verkopen, en wellicht profiteert van technische adviezen of voordelen, gezien China’s voorsprong met elektrische auto’s.
Geely en Renault?
Onlangs werd bekend dat de Geely-groep ook op zoek was naar productielocaties in Europa. En niet alleen voor de Volvo EX30, die binnenkort naar de fabriek in Gent komt, maar ook voor modellen van andere merken. De fabriek van Audi in Vorst kan een optie zijn, volgens geruchten in de wandelgangen. Maar er is nog een andere mogelijkheid: een samenwerking met Renault. Beide fabrikanten zijn al verbonden via hun dochteronderneming Horse, die verbrandings- en hybridemotoren ontwikkelt en produceert.
Advertentie – lees hieronder verder
Zo’n samenwerking zou ook voordelen hebben voor Renault, dat wil groeien buiten de Europese markt. Renault kan immers een beroep doen op de expertise van Geely om zijn positie in China en Azië te versterken, markten die van vitaal belang zijn voor de internationale expansie. Geely kan dan weer het perfect verspreide Europese distributienetwerk van Renault gebruiken.
In de maak
Toch mogen we niet te hard van stapel lopen: de deal is nog niet rond. Geely houdt andere opties open. In een interview met Automotive News Europe zei Li Chuanhai, vicepresident van Geely, dat er nog verschillende oplossingen bestudeerd worden om zich in Europa te vestigen. Het is onder meer mogelijk om een eigen fabriek te bouwen op het oude continent of om een bestaande vestiging over te kopen.
Niet alleen met Renault maar ook met Mercedes-Benz heeft Geely banden, via het merk Smart. Dat kan een andere manier zijn om voet aan de grond te krijgen in Europa. Momenteel zijn de Chinese autoconstructeurs dus volop op zoek naar oplossingen. Het valt nog te bezien wat het resultaat wordt, aangezien de Chinezen tegen de best mogelijke prijs willen produceren. Het is niet zeker dat hun methodes zullen voldoen aan de Europese sociale normen, toch nog niet West-Europa.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be