Nog een grote sluiting in de Belgische auto-industrie? De vraag rijst sinds Audi aankondigde de volgende generatie Audi Q8 e-tron in Mexico te willen bouwen. Dit betekent dat de fabriek in Vorst (Brussel) na 2026, wanneer de huidige Q8 uit productie gaat, geen model meer zal hebben om te assembleren.
De site telt momenteel 3.000 werknemers, wat niet niks is, en een sluiting zou opnieuw een zware klap zijn voor de Belgische industrie, na de sluitingen van Renault Vilvoorde, Opel Antwerpen en Ford Genk. De Belgische autoriteiten nemen de situatie zeer ernstig, en hebben contact opgenomen met de fabrikant om een reeks voorstellen te doen om hen te overtuigen in België te blijven.
Verschillende scenario’s
Duitsland zegt “verschillende scenario’s” te onderzoeken in een context van onzekerheid voor de toekomst van elektrische auto’s in Europa, gezien de drastische daling van de verkopen in de afgelopen maanden. Een beleefde manier om te zeggen dat de toekomst niet verzekerd is. De regering-De Croo (Open VLD) heeft opnieuw de verantwoordelijken van de fabrikant ontmoet en hen op de hoogte gebracht van de mogelijke inspanningen die geleverd kunnen worden om het bedrijf draaiende te houden.
Advertentie – lees hieronder verder
Het doel was om voor de verkiezingen van 9 juni toezeggingen te kunnen doen, en deze op lange termijn te garanderen. Volgens l’Echo en Le Soir, zouden de voorgestelde maatregelen investeringssteun (federaal en regionaal) omvatten, maar ook steun voor de opleiding van werknemers, flexibiliteit op sociaal vlak met specifieke regelingen voor economische werkloosheid en nachtwerk, en steun voor onderzoek en innovatie. Ook de energietransitie wordt aangepakt, met het voorstel om een windturbine te installeren om de site van stroom te voorzien en deze zo helpen op weg naar koolstofneutraliteit. Betere spoorwegverbindingen worden ook genoemd.
Stagnerende electriciteitsmarkt
Het is nu aan de Duitse fabrikant om de voorstellen van de Belgische regering te analyseren. Alle opties blijven open, inclusief een sluiting, maar ook de bouw van een toekomstig model – de Q10 – of het omzetten van de site naar batterijproductie. Maar dit alles zou vereisen dat de markt voor elektrische auto’s weer aantrekt, wat voorlopig niet het geval lijkt te zijn.
Vorst concurreert immers met andere fabrieken wereldwijd om een potentieel nieuw model te verwelkomen, en het probleem is dat Europa momenteel niet een van de meest interessante gebieden is voor groene activiteiten. De Verenigde Staten lijken veel aantrekkelijker te zijn, volgens een studie van de onafhankelijke organisatie Transport&Environment (T&E). Europa is goed voor 26% van de investeringen, tegen 37% in de Verenigde Staten. Stellantis heeft bovendien besloten om 74% van zijn transitiegerelateerde uitgaven in Noord-Amerika te investeren om te profiteren van subsidies van de IRA (Inflation Reduction Act). Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be