Het gaat al enkele maanden minder goed met de elektrische auto. De batterij-elektrische auto werd aangeprezen als de enige oplossing voor CO2-vrij individueel vervoer, maar zit nu in de problemen. De verkoopcijfers dalen. Deze situatie is nadelig voor autofabrikanten – met uitzondering van de Chinezen, die gesubsidieerd worden en hun kosten volledig onder controle hebben – die gigantische investeringen hebben gedaan in onderzoek, ontwikkeling en industriële faciliteiten.
De teruglopende verkoop toont hoe moeilijk het is om het model van de elektrische auto aan automobilisten op te leggen. En daar is een goede reden voor: veel landen (of regio’s, in het geval van België) ondersteunen de transitie niet, waardoor deze auto’s simpelweg onbetaalbaar zijn voor de meeste mensen.
Terugkeer van verbrandingsmotoren?
Door deze situatie zetten veel constructeurs een stap terug. Dit zagen we bij Mercedes, dat zijn plan om tegen 2030 af te stappen van verbrandingsmotoren heeft opgegeven. En bij Renault, dat tot op het laatste moment heeft beloofd plug-inhybrides te bouwen, momenteel dus tot 2035.
Advertentie – lees hieronder verder
Veel constructeurs pleiten voor een terugkeer naar of op zijn minst een verlenging van de verbrandingsmotor na 2035. 100% elektrische auto’s lijken niet haalbaar, noch in werkelijkheid voor de consumenten, noch economisch voor de fabrikanten. Veelzeggend: heel wat merken wachten niet op een signaal van de overheid om hun strategie te veranderen en terug te keren naar verbrandingsmotoren. Kijk maar naar Japanse merken zoals Honda, Toyota en Mazda, die een nieuwe generatie motoren aankondigen die op verschillende koolstofarme brandstoffen kunnen rijden.
Ook Volkswagen
De laatste die zijn kar keert, is Volkswagen. Dat herziet de elektrische strategie die in begon in de nasleep van Dieselgate in 2015. De groep heeft besloten om van het gaspedaal te gaan voor auto’s op batterijen en een derde van het geplande ontwikkelingsbudget van 180 miljard euro toe te wijzen aan… de verbrandingsmotor.
Deze beslissing werd natuurlijk genomen door de lauwe ontvangst van elektrische auto’s door het publiek. Het toont aan dat de transitie veel trager verloopt dan verwacht. Volkswagen schatte dat 80% van zijn verkochte auto’s tegen 2030 elektrisch zou zijn, maar de vooruitzichten zijn helemaal niet meer zo zeker. En dat is begrijpelijk: in de eerste vier maanden van 2024 daalde de verkoop van de ID.4 met 31%, die van de ID.3 met 41%, die van de Cupra Born met 12% en die van de Skoda Enyaq met 2,3%. Alleen Audi hield stand met de Q4 e-tron (+0,6%).
De uitdaging is nu om de concurrentiekracht van verbrandingsmotoren te behouden en tegelijk elektrische technologieën te blijven ontwikkelen, zij het op een iets lager pitje. En winstgevender. De beslissing is officieel en werd aangekondigd door Arno Antlitz, de CFO en COO van Volkswagen, aan Automotive News Europe. Het ondermijnt volledig de eerdere belofte van de groep om verbrandingsmotoren uit te faseren tegen 2033.
De rest van de Volkswagen-groep gaat dezelfde weg op: Porsche, Bugatti en Lamborghini onderzoeken nu ook de mogelijkheden van fossiele brandstoffen, met name synthetische brandstoffen. Bugatti plant voor deze nieuwe soorten brandstof zelfs tankstations voor thuisgebruik, voor wie het zich kan veroorloven natuurlijk.
Verbrandingsmotoren blijven fascineren en zijn nog altijd geliefd bij het publiek, dat er geen afstand van wil doen. Of hoe de marketing en binnenkort misschien ook de politici moeten buigen voor de wil van de markt. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be