Mercedes trekt vastberaden ten aanval tegen de veranderde automarkt waar Tesla en de Chinese nieuwkomers hoe langer hoe meer de lakens uitdelen. Het merk zet alles op alles om de efficiëntste elektrische auto op de markt te brengen. Niet in het opperste luxesegment, zoals Lucid, maar welgemikt net aan de basis van zijn gamma met de aankomende CLA. En het moet gezegd, de technologie klinkt veelbelovend.
Inzetten op alle fronten
De CLA luidt het afscheid van de A- en B-Klasse en een nieuwe fase van strategische stroomlijning in. Gebaseerd op het nieuwe Mercedes Modular Architecture-platform (MMA), dat in de eerste plaats voor elektrische aandrijving is ontworpen (maar nog een truc in zijn mouw heeft zitten), komen er vier modellen: een sedan, shooting brake en twee cross-overs. De ambitie van de CLA is om de zuinigste elektrische auto te worden, met efficiëntie in al zijn vormen als speerpunt. Alhoewel het model pas eind volgend jaar op de markt verschijnt, onthullen de Duitsers al dat het verbruik 12 kWh per 100 kilometer zal bedragen. Daarmee is de CLA zuiniger dan de huidige recordhouder, de Tesla Model 3 (13,2 kWh/100 km) en kan hij ook een indrukwekkende actieradius van 750 kilometer voorleggen.
Dit wordt bereikt door een resem innovaties waaronder een bijzonder compacte en zelf ontwikkelde nieuwe eATS 2.0-elektromotor van 200 kW op de achteras (de vierwielaangedreven versie krijgen vooraan een motor van een leverancier). Net zoals bij Porsche en zijn Taycan wordt de aandrijvingseenheid voorzien van een tweetrapsversnellingsbak, waardoor de CLA efficiënt kan blijven presteren in een breed snelheidsbereik. Zo schakelt het systeem automatisch naar de meest efficiënte versnelling, afhankelijk van de rijomstandigheden. Vanaf 110 km/u is het altijd de hoogste trap.
Advertentie – lees hieronder verder
Hybride met de dorst van een diesel
Mercedes wil de CLA niet alleen positioneren als een efficiëntiewonder, maar ook als een prijsvriendelijke keuze. Naast de 85 kWh NMC-batterij met siliconen-anode voor hogere energiedensiteit, biedt Mercedes een betaalbaardere optie: een 58 kWh LFP-batterij. Deze technologie, populair in China, verlaagt de productiekosten dankzij minder kritieke grondstoffen. Het maakt de CLA toegankelijker, althans in markten waar deze batterij wordt aangeboden. Efficiëntie betekent bij Mercedes ook tijdswinst. Voor het eerst rust het merk een model uit met een 800-voltsysteem, waarmee de CLA kan opladen tot 320 kW. Aan een geschikte snellader voeg je in slechts 10 minuten 300 kilometer rijbereik toe.
Hoewel deze technologie niet nieuw is – ze wordt ook gebruikt door Porsche en Hyundai – zorgt de som van innovatiedelen ervoor dat de elektrische CLA uitblinkt in zuinigheid. Om het te bewijzen, ondernam Mercedes een recordpoging op het Nardò-testcircuit in Italië. Een pre-productieversie legde in 24 uur een indrukwekkende 3.717 kilometer af, inclusief laadtijd. Een andere opvallende vernieuwing: de CLA krijgt een laadklep met zowel een CCS-aansluiting als een poort voor Tesla’s Superchargernetwerk. Dit maakt laden extra flexibel, ongeacht het beschikbare netwerk.
Tenslotte legt de CLA niet al zijn eieren in één mand, want de elektrische versie krijgt nog het gezelschap van een mildehybride 1.5-benzine op 48 volt die de dorst van een diesel belooft (officiële cijfers ontbreken nog). Deze biedt korte stukken elektrisch rijden, zelfs bij snelheden tot 100 km/u. Maar de uitdaging was vooral om het viercilinderblok zo compact mogelijk te maken (met o.a. cilinders die zo dicht mogelijk op elkaar staan en geïntegreerde uitlaatspruitstukken) zodat de verbrandingsmotor toch kan gebruikt op een plek voorzien voor elektrische componenten. Deze omgekeerde integratie is een piste die ook Porsche momenteel onderzoekt en moet de merken meer technologische flexibiliteit geven voor de onvoorspelbare marktvraag. Als blauwdruk voor toekomstige Mercedessen, bewijst de CLA alvast dat ondanks de fikse tegenwind het Duitse vernuft nog niet in de goot is beland.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be