Terwijl iedereen het heeft over de transitie naar elektrische auto’s, moeten we toegeven dat dit voorlopig een fenomeen in de marge blijft. De verkoop stijgt weliswaar, maar in België is dat vooral te danken aan de bedrijfswagens en zeker niet aan de particulieren.
Elders in Europa is de transitie ook niet zo evident, omdat de verkoop kunstmatig hoog wordt gehouden met aankooppremies. Overheidsgeld met andere woorden. Natuurlijk kan de staatskas de elektrische auto niet eeuwig blijven stimuleren.
Ondanks de hogere verkoopcijfers, zien we dat de prijzen van elektrische auto’s niet dalen. Veel topmannen van automerken beloven nochtans gelijke prijzen voor elektrische en thermische auto’s tegen 2025, terwijl sommige organisaties claimen dat de elektrische auto qua kosten nu al op hetzelfde kostenniveau staat.
Dat is een standpunt, maar de consument denkt er anders over: de elektrische auto is te duur, terwijl de restwaarde nog onzeker is door de variabele levensduur van de batterijpakketten.
Advertentie – lees hieronder verder
Prijzen van batterijen
De hoge prijzen zijn duidelijk te wijten aan de batterijen. Die zijn duur om te produceren en de grondstofprijzen zijn de afgelopen maanden geëxplodeerd. De prijzen zijn de laatste tijd wel een beetje gedaald, maar komen niet meer in de buurt van het niveau van 2021 (104 euro/kWh), aangezien ze weer rond de 200 euro/kWh draaien.
In die context kan de prijs van elektrische auto’s alleen nog dalen met kleinere batterijen, zoals Ford en Volkswagen van plan zijn. Dit beperkt uiteraard de mogelijkheden om een elektrische auto te gebruiken als enige auto in het huishouden.
Alleen vermogende klanten zullen zich elektrisch rijden kunnen veroorloven. De anderen moeten het stellen met hybrides of verbrandingsmotoren en wachten op betere tijden.
Riskant model?
Ondertussen investeren autoconstructeurs massaal in elektrische auto’s: onderzoek en ontwikkeling, fabrieken, werktuigmachines, laadnetwerken enzovoort. Maar deze investeringen worden alsmaar groter en er is geen garantie op succes.
Volgens het gespecialiseerde economische adviesbureau AlixPartners zullen fabrikanten tussen 2023 en 2027 alleen al 616 miljard dollar investeren in elektrische auto’s, bijna een verdubbeling tegenover de periode 2021-2025 (330 miljard dollar).
Het probleem is dat autoconstructeurs door de autoriteiten verplicht worden om deze transitie te omarmen. Dat is nu al het geval in China, Europa en de Verenigde Staten. Maar de elektrische auto is niet winstgevend en wellicht blijft dat nog even zo.
“De schaalvoordelen zullen de komende jaren buiten het bereik van de meeste constructeurs blijven, waarbij het aantal geproduceerde auto’s per platformtype tot 2030 onder het gekende niveau bij verbrandingsmotoren zal blijven”, stelt AlixPartners.
Wat het adviesbureau zorgen baart, is dat vooral Europese constructeurs kwetsbaar zijn: in tegenstelling tot Chinese fabrikanten zijn ze minder gericht op volume, wat de winstgevend bemoeilijkt.
AlixPartners waarschuwt westerse fabrikanten daarom: “Chinese autobedrijven worden de komende jaren de drijvende kracht achter de wereldwijde auto-industrie.”
Kortom: het agressieve Chinese beleid loont. De overdreven voorzichtige houding van de Europeanen, de Amerikanen en zelfs de Japanners verhoogt het risico op een faillissement aanzienlijk…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be