Duitse autosector wil een ban op benzine en diesel

De Duitse auto-industrie verklaart zich niet akkoord met de huidige ambitie van Europa om de CO2-uitstoot van de bestaande vloot terug te dringen. De sector wil tegen 2045 een volledig verbod op de verkoop van diesel en benzine in ‘s lands tankstations. Vanwaar dat resolute voorstel?

Gepubliceerd op 26 augustus 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Duitse autosector wil een ban op benzine en diesel

Duitsland is, samen met Italië, geestesvader van de verbrandingsmotor. Het kleinood dat onze moderne mobiliteit heeft gevormd, werd er niet alleen geboren, maar ook geperfectioneerd en gesublimeerd doorheen de recente geschiedenis. Maar het afscheid lijkt nabij nu de sector bij monde van de Vereniging van de Automobielindustrie (VDA) een deadline vooropstelt voor de verdeling van benzine en diesel aan tankstations. Vanaf 2045 zou er geen druppel benzine of diesel meer uit de pistolen van de Duitse tankstations mogen vloeien volgens de instelling. Een radicale wijziging in de regelgeving. Terwijl de overtuiging leefde dat uitgerekend dit land nog het langst aan zijn gevierde cilindertechnologie zou vasthouden. Wat scheelt er aan?

ban-op-diesel-en-benzine-motor

Bestaande vloot ondermijnt de klimaatdoelstelling

Schijn bedriegt, want uit de achterliggende redenen wordt duidelijk dat de ban net moet dienen om die verbrandingsmotor een levenslijn toe te werpen. Volgens de VDA is de huidige EU-richtlijn voor hernieuwbare energie (RED III) niet ambitieus genoeg is om de klimaatdoelen van een emissievrije mobiliteit te bereiken. Duitsland is op dat vlak nog gedrevener dan Europa, want het land wil dat doel vijf jaar eerder bereiken dan het jaar 2050 binnen de Green Deal. Volgens de organisatie zijn er genoeg wetten en reguleringen om de instroom van nieuwe auto’s op te schonen, maar de bestaande vloot die uitgerust is met verbrandingsmotoren dreigen de klimaatdoelstellingen te ondermijnen. Het VDA neemt de cijfers erbij. Bij de eerste kaap in zicht, 2030, zullen er in Duitsland 15 miljoen elektrische auto’s rondrijden. Dat wil zeggen dat er nog steeds 40 miljoen voertuigen rondrijden die oliegebaseerde brandstoffen nodig hebben.

De EU heeft ook een plan om die vloot koolstofvriendelijker te maken. Tegen het einde van het decennium moet de CO2-uitstoot van dat wagenpark 14,1% lager liggen. Daarvoor mikken de beleidsmakers op ondermenging van diesel en benzine met synthetische- en biobrandstoffen. Daar zit de angel. Want de door Europa voorgestelde barema’s liggen te laag, waardoor de industrie die deze nieuwe brandstoffen moet vervaardigen te weinig actie wil en kan ondernemen. En er is schaalgrootte nodig zodat de prijs van deze hernieuwbare brandstoffen goedkoper wordt. De organisatie stelt daarom een CO2-reductie van 35% voor én een ban op fossiele benzine en diesel in 2045. Na de automerken, is het dringend tijd dat ook de brandstofleveranciers hun technologie aanpassen.

Advertentie – lees hieronder verder

ban-op-diesel-en-benzine-olie

Overlevingskans voor de verbrandingsmotor

Volgens de voorzitter van de VDA, Hildegard Müller, moeten politici dringend stimulerende maatregelen invoeren om de productie van hernieuwbare energie meer te bevorderen en te zorgen voor aanzienlijke investeringen in duurzame brandstoffen. Er zit natuurlijk een agenda in dit verhaal. Duitsland heeft verkregen dat Europa een uitzonderingsclausule heeft voorzien in haar wet op de ban van verbrandingsmotoren voor nieuwe voertuigen in 2035 via synthetische brandstoffen. Maar dat was met tegenzin en Europa talmt om het licht voor deze achterpoort op groen te zetten en daar een ondersteunend kader voor uit te werken. Door synthetische brandstoffen als de reddingsboei voor bestaande voertuigen te promoten, hoopt de sector dat er schot in de zaak komt met als neveneffect dat de verbrandingsmotor zal kunnen overleven in nieuwe auto’s na 2035.

Synthetische- en biobrandstoffen zijn echter niet zonder controverse. Milieuorganisaties uiten hun twijfels over de werkelijke koolstofneutraliteit van de eerste, wat via het afvangen van CO₂ en dus compensatie verloopt, en bezorgdheid over de impact van conventionele biobrandstoffen op voedselgewassen en natuurlijke habitats. Het VDA pleit voor de ontwikkeling en inzet van gesofisticeerde alternatieven, zoals brandstoffen op basis van afval of algen, naast de synthetische varianten of eFuels en waterstof. De organisatie heeft natuurlijk wel een punt als het stelt dat het gewicht van de inspanningen voorlopig veel meer op het product dan de brandstof ligt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Wat er mis liep bij Northvolt

Het Zweedse bedrijf Northvolt zou de eerste grote Europese fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s worden. Vandaag zijn ze failliet. Wat liep er mis?

Gisteren 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.