Elektrisch

Alles over het verlies van autonomie van een elektrische auto

De elektrische auto breekt langzaam maar zeker door. Hij wordt geprezen omwille van zijn emissieloosheid tijdens het rijden, maar er zijn ook mindere kanten waar je rekening mee moet houden. Zo zal een EV met de jaren die vorderen autonomie verliezen. Hoe zit dat precies?

Geschreven door Maxime Hérion | 20/10/2021

Nu de elektrische auto alsmaar vaker in de kijker staat, gebeurt dat ook met het accupakket van zo’n wagen. Dit vormt vaak het middelpunt van discussies, en niet onterecht. Range anxiety (schrik om stil te vallen) blijft voor velen een probleem, net als de recyclage van de batterijen, maar vooral het verlies van de capaciteit op de langere termijn baart zorgen.

Momenteel zijn zulke accu’s doorgaans voor 8 jaar en 160.000 km ‘gedekt’. De garantie gaat echter pas in als de SoH (State of Health) onder 66-75% van de maximale capaciteit daalt.

Onvermijdelijk verlies

De capaciteit van een lithium-ionbatterij gaat onvermijdelijk achteruit door telkens opnieuw te worden wordt opgeladen en ontladen. Afhankelijk van de samenstelling of het gebruik zijn er verschillen merkbaar. Het is dan ook moeilijk om een exact beeld van verlies te scheppen, maar het is wel mogelijk om enkele factoren aan te wijzen die van invloed zijn op de levensduur van de batterij.

1. Snelladen, maar…

fast charging

Oververhitting van de batterij als gevolg van snel opladen kan de cellen ervan beschadigen en dat is nefast voor de levensduur. Toch blijkt dat batterijen van een EV sterker zijn dan we dachten.

In het kader van een recente studie werden vier identieke elektrische auto’s geanalyseerd, waarvan er twee uitsluitend aan snellaadstations werden opgeladen. Na 65.000 km vertoonden de accu’s van deze auto’s “maar” 3% meer slijtage dan die van auto’s die steevast op een huishoudelijk stopcontact werden aangesloten.

2. De buitentemperatuur

Weersomstandigheden blijken een belangrijke factor te zijn. De cellen van een auto die vaak aan hitte worden blootgesteld, lijden daar ook onder en vertonen veel meer slijtage dan wanneer die blootstelling er niet is. Een voertuig dat anderzijds bij (zeer) lage temperaturen geparkeerd staat, zal tijdelijk aan capaciteit verliezen en veel langzamer opladen.

3. De kilometerstand

Hoe meer er met de auto wordt gereden, hoe meer het aantal laadcycli toeneemt en hoe meer de batterij verslijt. Logisch.

4. De tand des tijds

Het verstrijken van de tijd heeft een grotere invloed op de conditie van de accu’s dan het afgelegde aantal kilometers. Dit is een van de redenen voor het snelle waardeverlies van elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt.

Wat kan je doen om slijtage te vertragen?

  • Probeer de auto tijdens stilstand zoveel mogelijk aangesloten te laten.
  • Niet onder 20% capaciteit zakken.
  • Opladen met (goedkopere) wisselstroom.
  • Probeer, indien mogelijk, de binnentemperatuur van de wagen zo’n 10 minuten voor vertrek op het juiste niveau te brengen. Ook dit zal de levensduur van de batterij verlengen, alsook het rijbereik verhogen.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's