Het Klimaatplan van de Europese Unie om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn vereist heel wat maatregelen om deze doelstelling te realiseren. Zo ook een omschakeling van het wagenpark naar volledig elektrische en dus emissieloze modellen in de showrooms tegen 2035. Die deadline nadert razendsnel en intussen worden ook in de landen maatregelen getroffen om deze overgang naar elektrisch rijden te bespoedigen.
Zo wordt in België vanaf dit jaar de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens op benzine – ook plug-inhybrides – beperkt en zullen vanaf 2026 nog enkel 100% elektrische modellen fiscaal aftrekbaar zijn. Dat bezorgt onze ondernemingen kopzorgen, want het gaat hier niet enkel om de zogenaamde ‘salariswagens’, die als verkapte vorm van loon aan de werknemers worden aangeboden en in de regel enkel worden gebruikt voor woon-werkverkeer en privéverplaatsingen.
Professionele rijders de dupe
Er zijn ook de echt professionele rijders die deze bedrijfswagens continu gebruiken voor professionele verplaatsingen die bij hun job horen, zoals klantenbezoeken of technische medewerkers. Uit deze groep komen signalen dat het voor de vlootbeheerders van vele bedrijven onmogelijk is om hun wagenpark nu al volledig over te schakelen op elektrische auto’s, wat door de overheid zo goed als verplicht wordt, meldt de website Autonieuws.be.
Advertentie – lees hieronder verder
De vlotbeheerders hekelen dat het aanbod aan elektrische auto’s nog niet matuur is, de laadinfrastructuur tekortschiet en de prijs nog te hoog is. “Men verliest uit het oog dat er simpelweg geen oplossing is voor een hele reeks profielen, bijvoorbeeld voor de auto’s van technische medewerkers die veel kilometers rijden en niet in een hoge budgetklasse zitten. Voor hen bestaat er geen alternatief voor de compacte benzine- of dieselwagen”, verklaart Michel van Dongen, Fleet Manager bij RGF Staffing, aan Autonieuws.be. “Bijna alle nieuwe elektrische modellen zijn grote, dure EV’s, maar die zijn niet wat we nodig hebben. We hebben nood aan compacte, kleine en betaalbare elektrische auto’s, geen grote elektrische SUV’s die alleen haalbaar zijn voor directiefuncties. De functiewagen wordt gewoon vergeten. Zij die de auto echt nodig hebben voor hun job zijn bij die hele hervorming over het hoofd gezien, zeker als ze thuis niet kunnen laden of op kantoor.”
Stijging budget bedrijfswagenvloot
Michel van Dongen verwacht ook een fikse stijging van het budget van de bedrijfswagenvloot omwille van de verplichte elektrificatie, de stijgende kosten en de veranderende fiscaliteit. Een volledige omschakeling naar elektrische wagens is volgens hem echter nog onmogelijk: “Voor de hogere categorie auto’s zullen we nu wel naar elektrisch overstappen. Maar voor de basiscategorieën hebben we vandaag gewoon geen alternatief voor de benzines en diesels, dus daar moeten we noodgedwongen mee verder, ook al betekent dat een kostenstijging van zo’n 25 procent in de komende jaren.”
De vlootbeheerder verwijt de overheid en alle stakeholders dan ook dat men met de elektrische transitie veel te snel gaat en een hele groep van bedrijven vergeet. “Het dringt gewoon niet genoeg door dat die overgang niet voor elk profiel lukt, door een gebrek aan aanbod en infrastructuur. Dat we daardoor dan op kosten gejaagd worden, klopt gewoon niet”, besluit van Dongen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be