Bedrijven zien volledig elektrische vloot nog niet zitten

Veel ondernemingen maken zich zorgen bij de gedwongen elektrische transitie van hun vloot bedrijfswagens, die volgens hen niet haalbaar is omwille van een te beperkt aanbod betaalbare elektrische modellen en een ontoereikende laadinfrastructuur. Gaat alles te snel?

Gepubliceerd op 29 maart 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Bedrijven zien volledig elektrische vloot nog niet zitten

Het Klimaatplan van de Europese Unie om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn vereist heel wat maatregelen om deze doelstelling te realiseren. Zo ook een omschakeling van het wagenpark naar volledig elektrische en dus emissieloze modellen in de showrooms tegen 2035. Die deadline nadert razendsnel en intussen worden ook in de landen maatregelen getroffen om deze overgang naar elektrisch rijden te bespoedigen.

Zo wordt in België vanaf dit jaar de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens op benzine – ook plug-inhybrides – beperkt en zullen vanaf 2026 nog enkel 100% elektrische modellen fiscaal aftrekbaar zijn. Dat bezorgt onze ondernemingen kopzorgen, want het gaat hier niet enkel om de zogenaamde ‘salariswagens’, die als verkapte vorm van loon aan de werknemers worden aangeboden en in de regel enkel worden gebruikt voor woon-werkverkeer en privéverplaatsingen.

mercedes-benz_eqa_250_edition_charging-1

Professionele rijders de dupe

Er zijn ook de echt professionele rijders die deze bedrijfswagens continu gebruiken voor professionele verplaatsingen die bij hun job horen, zoals klantenbezoeken of technische medewerkers. Uit deze groep komen signalen dat het voor de vlootbeheerders van vele bedrijven onmogelijk is om hun wagenpark nu al volledig over te schakelen op elektrische auto’s, wat door de overheid zo goed als verplicht wordt, meldt de website Autonieuws.be.

Advertentie – lees hieronder verder

De vlotbeheerders hekelen dat het aanbod aan elektrische auto’s nog niet matuur is, de laadinfrastructuur tekortschiet en de prijs nog te hoog is. “Men verliest uit het oog dat er simpelweg geen oplossing is voor een hele reeks profielen, bijvoorbeeld voor de auto’s van technische medewerkers die veel kilometers rijden en niet in een hoge budgetklasse zitten. Voor hen bestaat er geen alternatief voor de compacte benzine- of dieselwagen”, verklaart Michel van Dongen, Fleet Manager bij RGF Staffing, aan Autonieuws.be. “Bijna alle nieuwe elektrische modellen zijn grote, dure EV’s, maar die zijn niet wat we nodig hebben. We hebben nood aan compacte, kleine en betaalbare elektrische auto’s, geen grote elektrische SUV’s die alleen haalbaar zijn voor directiefuncties. De functiewagen wordt gewoon vergeten. Zij die de auto echt nodig hebben voor hun job zijn bij die hele hervorming over het hoofd gezien, zeker als ze thuis niet kunnen laden of op kantoor.”

mercedes-benz_eqv-front

Stijging budget bedrijfswagenvloot

Michel van Dongen verwacht ook een fikse stijging van het budget van de bedrijfswagenvloot omwille van de verplichte elektrificatie, de stijgende kosten en de veranderende fiscaliteit. Een volledige omschakeling naar elektrische wagens is volgens hem echter nog onmogelijk: “Voor de hogere categorie auto’s zullen we nu wel naar elektrisch overstappen. Maar voor de basiscategorieën hebben we vandaag gewoon geen alternatief voor de benzines en diesels, dus daar moeten we noodgedwongen mee verder, ook al betekent dat een kostenstijging van zo’n 25 procent in de komende jaren.”

De vlootbeheerder verwijt de overheid en alle stakeholders dan ook dat men met de elektrische transitie veel te snel gaat en een hele groep van bedrijven vergeet. “Het dringt gewoon niet genoeg door dat die overgang niet voor elk profiel lukt, door een gebrek aan aanbod en infrastructuur. Dat we daardoor dan op kosten gejaagd worden, klopt gewoon niet”, besluit van Dongen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.