De overgang naar elektrisch rijden is ingezet in Europa. De EU heeft beslist dat er vanaf 2035 nog enkel 100% elektrische nieuwe voertuigen verkocht mogen worden. Dat betekent dat iedereen stilaan moet uitkijken naar een EV, want die deadline nadert angstvallig snel. De ‘early adopters’ rijden intussen al enkele jaren elektrisch en zijn meestal zeer tevreden of uiterst ontevreden, waarbij deze laatste de EV al definitief de rug hebben toegekeerd.
Polarisatie
Inderdaad, elektrisch rijden polariseert. Wie voor is, heeft meestal laadmogelijkheden thuis of op het werk en wil zich voldoende aanpassen. Deze verstokte EV-rijder controleert via apps de laadmogelijkheden en stippelt zo zijn reisroute ook uit. Het vergt wat flexibiliteit, maar zo kan je met een elektrische auto inderdaad bijna overal geraken. Deze gebruikers gaan zelfs met hun auto op vakantie naar het zuiden of de Alpen. Het kan dus best.
Daarnaast heb je de EV-rijders die in de praktijk op de beperkingen van het concept van elektrisch rijden stoten en er na een tijd echt genoeg van hebben. Zo voldoen meestal niet aan het hierboven geschetste profiel en komen tot besluit dat de elektrische auto niet aan hun mobiliteitsbehoeften kan voldoen.
Advertentie – lees hieronder verder
Jurgen is er klaar mee
Zo verklaart Jurgen (47) uit Sint-Martens-Latem aan HLN dat hij dringend van zijn Tesla af wil en legt uit waar het voor hem fout loopt. “Elektrisch rijden is voor mij niet meer plezant”, zegt de man die zijn Tesla in 2019 kocht, vooral omdat de auto 100 procent fiscaal aftrekbaar was voor zijn zaak. “Ik vind de Tesla nog steeds een prachtige auto, maar daarom is het niet noodzakelijk het ideale vervoermiddel. Aanvankelijk was elektrisch rijden ook zeer goedkoop, maar vorig jaar verdubbelde de prijs van de stroom, zodat de ritten intussen veel duurder werden.”
“Bovendien merkte ik dat het ook geld kost om niet te rijden met een EV. Volgeladen kan ik 440 kilometer met mijn Tesla rijden. Maar toen ik hem in de winter na enkele dagen startte, viel ik net niet van mijn stoel: het rijbereik was geslonken tot 250 kilometer. Alsof je de tank van een benzineauto opendraait en de brandstof verdampt. Ik voelde me belogen.”
“En dan komt de laadstress die me dooddoet vandaag. Wil ik ’s avonds nog naar Brussel nadat ik die dag al heb rondgereden? Geen sprake van. Thuis via het stopcontact opladen kost me 18 uur laadtijd, want ik heb geen wallbox. Daarmee duurt het laden ‘maar’ vijf à zes uur, maar je kan en mag die niet overal hangen.
Er zijn ook Tesla Superchargers die je auto in slechts 15 minuten opladen. Er is er altijd één binnen een straal van 20 kilometer, maar toch moet je ook die tijd altijd incalculeren. … Ik heb lang geprobeerd in het elektrische verhaal mee te gaan, maar helaas zijn ze me kwijt. In september koop ik een nieuwe auto en die zal niet elektrisch zijn.”
Enkele andere reacties uit het HLN-onderzoek:
• “Opgeladen in de zomer kan ik 370 kilometer rijden, in de winter daalt dat naar 270 kilometer. Er is zelfs een verschil in rijbereik als ik rijd of mijn echtgenote.”
• “Ik was er volledig klaar voor toen ik eind 2021 een Audi e-tron kocht. Rijbereik: 420 kilometer. In werkelijkheid kwam ik niet verder dan 280 kilometer. Na amper één jaar verkoop ik mijn auto. Hij heeft nog geen 8.000 kilometer gedaan.”
• “Ik was vorige maand op weekend in Han-Sur-Lesse. Ik kwam er aan met een lege batterij, maar ben ook vertrokken met een lege batterij. Zelfs in Durbuy zijn er nauwelijks laadpalen.”
• “Mijn vrouw vindt onze BMW i3 te technisch. We hebben weer een gewone benzineauto gekocht.”
• “De auto gaf me zoveel stress dat de dokter me een medicijn heeft moeten voorschrijven.”
• “Alles is stukgegaan aan mijn Tesla, behalve de motor. Ik moest de afgelopen vijf jaar 39 keer naar de garage.”
• “Ik rijd voor het werk vaak in Duitsland en kan niet eens 150 op de autostrade, ook al heeft mijn auto evenveel pk als een Lamborghini. 25 seconden nadat ik optrek, krijg ik al een melding: ‘Ga terug naar het hotel om op te laden’.”
• “Als het waait en het is kouder dan 5 graden kan ik plots 100 kilometer minder rijden.”
• “Toen ik met mijn Polestar 2 van Parijs kwam, heb ik me achter een vrachtwagen moeten hangen om de tocht in één keer te kunnen doen. Dan betaal je 55.000 euro om aan 90 per uur huiswaarts te rijden. Ik werd zelfs voorbijgestoken door een roestige Corsa.”
• “Mijn auto is amper tien maanden oud, en ik vind hem prachtig, maar ik ruil hem volgende maand voor een benzine of diesel. Ik rij liever met een fiscaal afgestrafte wagen die ik wel vertrouw dan met een duur model dat me alleen maar stress bezorgt.”
• “Een wagen is voor mij een gebruiksvoorwerp zoals een vulpen. Zolang hij me zonder problemen van A naar B brengt, blijf ik ermee rijden. Maar zodra ik op de autostrade kom, smelt de actieradius als sneeuw voor de zon. Een elektrische wagen die 650 kilometer rijdt? Boerenbedrog!”
• “Als ik de airco of chauffage aanzet, zie ik mijn rijbereik zo wegvliegen.”
• “Ik kwam op de E313 in een monsterfile terecht. Vroeger had ik meteen de eerste afrit genomen om via binnenwegen verder te rijden, maar vandaag durf ik dat niet meer: ik heb niet het rijbereik om de file te verlaten.”
OPROEP: Rijd je met een elektrische auto en heb je er wel positieve ervaringen mee? Reageer dan op dit artikel op onze Facebook-pagina, zodat we jouw beleving kunnen delen met de andere lezers van Gocar.be.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be