Terwijl enkele jaren geleden elektrisch autorijden nog beduidend goedkoper was dan klassiek vervoer op fossiele brandstof, is dat plaatje volledig omgeslagen door de geëxplodeerde stroomtarieven de jongste tijd. Goed, wie thuis zelf groene elektriciteit kan opwekken via de zonnepanelen op zijn woning doet nog steeds een goede zaak, mits gebruik te maken van een intelligente laadpaal die rekening houdt met het piekverbruik.
Maar daarnaast is het ook belangrijk te kijken hoe de tarieven aan de publieke laadpalen evolueren. Want daarvan zal het grootse deel van de bevolking gebruik moeten maken eens de elektrische transitie is ingezet. Denk maar aan de bewoners van rijhuizen of appartementen zonder eigen parking met laadpunten. Zij moeten wel beroep doen op de publieke laadpunten omdat ze geen andere keuze hebben. En dus moeten ze ook het hogere tarief aldaar slikken.
Verdubbeling tarief
Maar hoeveel kost dat? De website E-gear deed een onderzoek naar de tarieven van publieke laadpunten in ons land en kwam uit op een tarief van 0,50 tot 0,80 euro per kWh bij de middelsnelle laadpalen van Allego die wijdverspreid zijn bij ons. Een jaar geleden betaalde je daar nog slechts 0,25€ per kWh, wat meer een verdubbeling van het tarief betekent. Om van te duizelen!
Advertentie – lees hieronder verder
Die tendens blijkt ook uit een internationaal onderzoek van Drive-Electric dat meldt dat de Belgische laadtarieven in 2022 maar liefst 61,9% duurder werden. Daarmee staat België op de zesde plaats van de grootste stijgers in Europa in dit onderzoek. Enkel Estland, Polen, Zweden, Slowakije en Litouwen kenden grotere prijsstijgingen. Maar in Nederland werd de stroom aan publieke laadpunten dan weer slechts 10% duurder.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be