Elektrische auto opladen nu duurder dan brandstof tanken

Sinds enkele maanden zijn de energiekosten explosief gestegen. De prijs per MWh elektriciteit was nog nooit zo hoog, waardoor het voordeel van lagere gebruikskosten bij een elektrische auto volledig wegsmelt. Een laadbeurt is nu duurder dan een tankbeurt. Zal dit de transitie naar batterij-aangedreven auto’s stoppen?

Gepubliceerd op 1 oktober 2022
Leestijd : 4 min

Deel

Elektrische auto opladen nu duurder dan brandstof tanken

Het afgelopen jaar blijven de energieprijzen maar stijgen en sinds de oorlog in Oekraïne zijn ze echt ontploft omdat een groot deel van het gas dat Europa gebruikt van Russische origine is. Dat is niet het geval in België (waar maar 6 procent van het gas Russisch is), maar door deze situatie ontsnapt ook ons land niet aan de recordinflatie die de (energie)prijzen treft.

In dat verband kunnen we ook niet zeggen dat consumenten echt geholpen worden door de overheid. Behalve een forfaitaire accijnsverlaging aan de pomp, een btw-verlaging tot 6 procent op energie en de uitbreiding van het sociaal tarief, werd er nog geen enkele ambitieuze beslissing genomen tegen deze brutale prijsverhogingen. Verbazingwekkend, want andere landen zoals Frankrijk, Duitsland of Spanje hebben wel sterke maatregelen genomen om de energieprijzen te plafonneren en hun bedrijven te hulp te schieten.

Elektrische auto in het vizier

De realiteit van vandaag hypothekeert voor een groot deel de toekomstplannen van ons land, vooral op het vlak van de energietransitie. Want elektriciteit die duurder is dan stookolie (bij gelijke energievrijgave) zal huishoudens niet aanmoedigen om over te schakelen op een warmtepomp voor hun huis bijvoorbeeld, of om bij hun volgende auto voor een elektrische te kiezen.

Tot nu toe was een elektrische auto weliswaar duurder in aankoop dan een auto met verbrandingsmotor, maar op lange termijn kon hij zijn economisch model en rendabiliteit nog verdedigen dankzij de veel lagere gebruikskosten, vooral op het vlak van ‘brandstof’. Enkele maanden geleden was een kWh elektriciteit nog veel minder duur dan een liter brandstof. In 2020, zo meldt La Dernière Heure, berekende het Planbureau dat er acht jaar nodig was om de meerkosten van een elektrische auto tegenover een auto met verbrandingsmotor terug te verdienen.

Advertentie – lees hieronder verder

Vergelijking helemaal anders

rrecharge-voiture-electrique

In enkele maanden tijd is de situatie voor de elektrische auto echter veel verslechterd, want de elektriciteitsprijzen blijven stijgen terwijl die van benzine na een moeilijke periode vandaag duidelijk weer gedaald zijn, van 2 euro/liter naar 1,70-1,75 euro/liter. Nefast voor de elektrische auto? Blijkbaar wel, volgens een onderzoek van La Dernière Heure waarin vijf auto’s vergeleken werden in zowel hun benzine- als elektrische uitvoering. Die laatste werd zowel thuis als aan een publieke laadpaal opgeladen om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te krijgen van de gebruikskosten. De voorbeelden waren de Fiat 500 en zijn elektrische versie 500e, de Peugeot 2008 en de e-2008, de Renault Mégane en de Mégane E-Tech, de Smart Fortwo en de EQ-versie en ten slotte de Volkswagen Up en zijn elektrische variant.

De resultaten zijn onthutsend, althans voor de elektrische auto. Met een prijs per kWh van 0,55 euro (sommige leveranciers rekenen zelfs tot 0,7 euro) kost het laden van een batterij – zelfs thuis – tegenwoordig meer dan benzine. Voor de Peugeot e-2008 bijvoorbeeld kostte het laden met elektriciteit (voor ongeveer 345 km) 29,8 euro als dat thuis gebeurde en 31,2 euro aan een openbare laadpaal (van TotalEnergies, op het netwerk van charge.brussels). De benzineversie kostte 29,2 euro aan brandstof om dezelfde afstand af te leggen. En de resultaten van de andere modellen zijn vergelijkbaar.

Dit vormt een serieuze hypotheek op de toekomst van de elektrische auto in ons land, ook al zullen bedrijven straks om fiscale redenen gedwongen worden om over te schakelen. Maar zullen ze dat nog willen als de gebruikskosten blijven stijgen? Dat is niet zo zeker. In een reactie aan La Dernière Heure zei minister van Financiën Vincent Van Peteghem (cd&v) dat er niets zal veranderen aan de genomen beslissingen en dat binnenkort alleen elektrische wagens nog fiscaal aftrekbaar zijn voor bedrijven.

Een verrassende reactie die doet betwijfelen of de overheid eigenlijk nog wel vat heeft op de realiteit. Uit een recente studie van mobiliteitsfederatie Mobia bleek dat het enthousiasme van Belgen voor elektrische auto’s in 2021 sterk afgenomen is (de koopintenties daalden van 50 naar 40 procent in één jaar tijd). De elektriciteitsprijzen niet plafonneren kan die evolutie nog versnellen, ook binnen bedrijven. Maar blijkbaar ziet niemand dat aankomen…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Gisteren 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.