Het onderzoek naar nieuwe batterijtechnologieën gaat in een razend tempo verder. De uitdaging: de consument meer flexibiliteit bieden qua oplaadsnelheid en rijbereik en tegelijk de kosten verlagen, want de dure batterijen maken een elektrische auto voor veel mensen voorlopig onbetaalbaar.
In afwachting van vastestofbatterijen, die veelbelovend lijken qua grootte, gewicht en energiedichtheid (de prijs is dan weer een ander paar mouwen), wordt momenteel een ander type chemische samenstelling onderzocht: High Lithium Mangaan of HLM. Deze batterij kan mogelijk vanaf 2026 in onze elektrische auto’s gebruikt worden. Een van de voordelen van deze technologie is de samenstelling met een hoog percentage mangaan, waardoor het gebruik van (zeer duur) nikkel daalt en er zelfs helemaal geen kobalt nodig is, waarvan de winning om ecologische redenen zeer omstreden is.
Belgisch bedrijf doet mee
Een ander voordeel van HLM-batterijen – en niet het minste – is hun kostprijs, die veel lager ligt dan die van NMC-batterijen (nikkel-mangaan-kobalt) en zelfs iets lager dan de prijs van LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat), die momenteel de voorkeur genieten van autofabrikanten, Tesla op kop.
Voor deze nieuwe HLM-technologie is de Belgische groep Umicore, die gespecialiseerd is in de productie en recyclage van non-ferrometalen, bijzonder goed geplaatst, aangezien het bedrijf naar eigen zeggen klaar is om de kathodematerialen voor deze HLM-batterijen te produceren in zijn Poolse en Zuid-Koreaanse fabrieken, en ook in zijn nieuwe productievestiging in Canada. Voor de Belgische groep is dit een grote kans, want de HLM-technologie biedt lage kosten en een hoge energiedichtheid, wat natuurlijk een voordeel is tegenover de LFP-batterijen met een lagere energiedichtheid.
Advertentie – lees hieronder verder
Tot twee keer goedkoper
Door de recente explosie van de nikkelprijzen heeft de HLM-technologie een extra troef in handen. Hiermee kan de prijs van elektrische auto’s, waarvan het batterijpakket 40 procent vertegenwoordigt, drastisch dalen. Voorlopig geeft Umicore geen financiële details en dus geen indicatie van het mogelijke prijsverschil tussen de MNC- en HLM-batterijen. Hopelijk stelt dit de autofabrikanten in staat om hun beloftes na te komen. Denk maar aan Volkswagen, dat de prijs van een ID.3 kan terugbrengen van 47.000 naar 30.000 euro. Of Tesla, dat eindelijk zijn populaire auto van 25.000 dollar kan lanceren… Kunnen consumenten dankzij deze doorbraak eindelijk een betaalbare elektrische auto kopen? Het antwoord volgt binnenkort.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be