De eerste 100% gerecycleerde batterij is een feit

Het Zweedse bedrijf Northvolt is erin geslaagd om een batterij van een elektrische auto 100% te recycleren. Een innovatie die de doorbraak van het duurzame karakter van de elektrische mobiliteit kan betekenen.

Gepubliceerd op 18 november 2021
Leestijd : 2 min

Deel

De eerste 100% gerecycleerde batterij is een feit

Bij elektrisch rijden zijn de batterijen het grote probleem: hoe vaak hebben we dit argument niet gehoord? Hoewel dat gedeeltelijk klopt, houdt het toch geen steek, omdat een batterij van 300 kg vandaag nog slechts 10 kg aan niet-gerecycleerd materiaal achterlaat. Dat is weinig, maar nog steeds hinderlijk.

We weten in ieder geval dat de elektrische auto vandaag minder CO2 uitstoot, zelfs als we rekening houden met de totale levenscyclus (productie-gebruik-recycling) waarin de productie van de batterij inderdaad zeer energie-intensief is.

Intussen heeft het Zweedse bedrijf Northvolt, opgericht door voormalige Tesla-ingenieurs (Peter Carlsson en Paolo Cerruti), dit argument tegen elektrische auto’s weerlegd. Zij zijn er inderdaad in geslaagd om een hele batterij te produceren van gerecycleerd nikkel, mangaan en kobalt.

Een belangrijke stap voorwaarts 

northvolt

Advertentie – lees hieronder verder

Deze stunt is bovendien buitengewoon door het feit dat dit proces van terugwinning en productie van zeldzame metalen en grondstoffen plaatsvond in dezelfde fabriek, meldt Northvolt, terwijl tot nu toe de stoffen meestal op afzonderlijke locaties worden verwerkt. Dit laat vermoeden dat Northvolt ook een flexibeler proces voor het recycleren van materialen moet hebben ontwikkeld of hiermee bezig is.

Het idee van Northvolt is om deze recyclingprocessen zo te verfijnen dat tegen 2030 alle nieuwe batterijen worden vervaardigd met minstens 50% gerecycleerde materialen. Het is in deze context dat het bedrijf zich ontwikkelt, namelijk door de bouw van een nieuwe fabriek in Skelleftea (Zweden) die in 2023 in gebruik zal worden genomen.

Het doel: de inzameling en verwerking van gebruikte batterijen door deze productie-eenheid, maar ook van productieafval van andere Northvolt-fabrieken.

Northvolt-building

Nothvolt wil per jaar 125.000 ton batterijen recycleren. Zo wordt de elektrische auto nog duurzamer en zal er vooral niet langer paniek heersen op de markt voor grondstoffen en mineralen waarvan de productiecapaciteit momenteel lager is dan wat nodig is om batterijen te produceren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Deze week 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.