Onlangs maakten Waalse parlementsleden zich zorgen over de toename van het aantal pechgevallen met elektrische auto’s. Nu er meer elektrische auto’s zijn, is het aantal pannes met elektrische auto’s gestegen. Een aangezien er meer elektrische auto’s zijn, worden ook hun defecten steeds duidelijker. Voor de parlementsleden vormt deze toename van het aantal pannes ook een risico voor de verkeersveiligheid, omdat bestuurders bij pech moeten stoppen en zo worden blootgesteld aan het overige verkeer.
Op dit moment is het nog moeilijk om de impact van de toename van het aantal pechgevallen met elektrische auto’s op de verkeersveiligheid in te schatten. Touring kan ons een eerste antwoord op deze vraag geven. In de eerste zes maanden van 2023 registreerde Touring 12.444 pechgevallen waarbij elektrische auto’s betrokken waren. Over de eerste zes maanden komt dit dicht in de buurt van de 16.703 geregistreerde gevallen in 2022. De markt verandert, dat is duidelijk.
Meer pech of niet?
Volgens Touring waren geëlektrificeerde voertuigen goed voor 13,7% van alle pechgevallen in 2022, wat meer is dan het cijfer voor de eerste helft van 2023 (8,34%). Dit zou in de komende maanden moeten worden bevestigd, rekening houdend met het feit dat er in de winterperiode natuurlijk meer pechgevallen zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens Touring blijft dit percentage echter hoog omdat het aandeel elektrische auto’s op de weg nog laag is. Op vraag van L’Avenir geeft Touring aan dat het aantal defecten bij elektrische auto’s gelijk is aan het aantal defecten bij auto’s met verbrandingsmotor. Dit wordt met name verklaard door het grotere aandeel elektronica aan boord van elektrische auto’s.
Batterijen
Op de vraag naar wat de meest voorkomende oorzaak is van deze defecten heeft de Duitse Automobielclub (ADAC) het antwoord: de meeste pechgevallen worden veroorzaakt door de batterij… net als bij auto’s met verbrandingsmotor!
Volgens de ADAC zijn de defecten aan de batterij vooral te wijten aan onvoorzichtigheid van de gebruikers, die de resterende actieradius verkeerd inschatten bij zeer warm weer (wanneer de airconditioning aanstaat) of bij zeer koud weer (verwarming). Touring raadt gebruikers aan om rekening te houden met dit aspect en zich hier overeenkomstig op aan te passen, met name door hun elektrische auto in een garage te parkeren als het erg koud is of in de schaduw als het erg warm is, om het temperatuurregelsysteem van het batterijpack te ontlasten.
Daarom heeft Touring bestelwagens aangeschaft die speciaal bestemd zijn voor het opladen van elektrische auto’s aangezien dit fenomeen naar schatting goed is voor 3% van alle herstellingen van elektrische auto’s. De vloot van Touring bestaat momenteel uit drie bestelwagens uitgerust met mobiele laders die actief zijn in Brussel, Waals-Brabant, Gent en Antwerpen. In de nabije toekomst zal een vierde voertuig de regio Henegouwen bestrijken, met een grotere straal tot Namen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be