Elektrische auto: verhitting van batterij is gevoelig en verwaarloosd punt

Het besturen van een elektrische auto vereist enige kennis van zaken van de bestuurder om het voertuig optimaal te kunnen gebruiken. Dit is het geval bij oververhitting van de batterij, een zeer gevoelig punt dat vaak genegeerd wordt door de gebruikers.

Gepubliceerd op 17 augustus 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Elektrische auto: verhitting van batterij is gevoelig en verwaarloosd punt

De overgang naar de elektrische auto is onvermijdelijk. En het zal even wennen zijn, want terwijl het rijden als zodanig niet verschilt, moet een reeks regels en principes voor een goed gebruik bekend zijn bij bestuurders, zodat ze het meeste uit deze technologie kunnen halen, die noodzakelijkerwijs ook zijn gevoelige punten heeft.

Dit is het geval bij de oververhitting van het accupakket zoals Juice Technology opmerkt, een bedrijf dat gespecialiseerd is in laadpalen voor elektrische auto’s. Volgens deze specialist besteden gebruikers nog niet genoeg aandacht aan het fenomeen van oververhitting van de batterij die de prestaties aanzienlijk kan beïnvloeden.

Opladen en prestaties

Juice Technology herinnert eraan dat bij temperaturen hoger dan 30 °C en richting 40 °C, oververhitte batterijen niet alleen het opladen beïnvloeden, maar ook de algehele prestaties van het voertuig. Dit gebeurt omdat een pakket dat te fel opwarmt, beschadigd raakt en minder lang meegaat, terwijl laadstations die worden blootgesteld aan de zon met minder vermogen werken om te voorkomen dat de componenten lijden.

ev_battery_capacity

Advertentie – lees hieronder verder

Om deze reden wordt het algemeen aanbevolen om op te laden “wanneer de temperaturen milder zijn, ‘s ochtends of ‘s avonds”. Probeer tevens tijdens het rijden plotseling accelereren en remmen te vermijden. Als je soepel rijdt, verbruik je minder energie, raakt de accu minder oververhit en vergroot je de actieradius van het voertuig tijdens de rit. Probeer ook een constante snelheid aan te houden tijdens de reis. Hoe sneller je rijdt, hoe makkelijker de accu opwarmt.

En de airco?

Juice gaat ook in op het gebruik van de airco van een elektrische auto in de zomer: “Als je het airconditioningsysteem inschakelt tijdens het laadproces, zal het energie uit het net halen en niet uit de batterij. Dit voorkomt verdere belasting van de batterij en vermindert het risico op oververhitting.”

Natuurlijk hebben batterijpakketten een ingebouwd koelsysteem dat dit aspect aankan en, indien nodig, het vermogen vermindert en het pakket beschermt tegen temperatuurpieken.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.