Het valt niet te ontkennen: de opwarming van de aarde is aan het werk en dit leidt tot extreme weersomstandigheden. Vorig jaar werd een groot deel van Europa getroffen door een hittegolf en dat is dit jaar, met een gebrek aan regen en zeer hoge temperaturen, niet anders. Maar het zal niemand ontgaan zijn dat de elektrische auto’s die geleidelijk hun intrede doen in ons leven, extreme gebruiksomstandigheden niet op prijs stellen. Dit is het geval bij koud weer, waar de prestaties van de batterij worden aangetast (verlies van actieradius), maar ook bij warm weer. Dit is wat je moet doen…
Hoe bescherm je jezelf tegen de hitte
Op een warme dag is het eerste wat je moet doen, veel meer dan bij een voertuig met verbrandingsmotor, jouw elektrische auto in de schaduw parkeren. Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar zelfs als het betekent dat je een paar minuten extra moet lopen, aarzel dan niet om het te doen. Deze eenvoudige ingreep vermindert het risico op oververhitting van de batterij. Volgens het National Renewable Energy Laboratory kan het parkeren van een elektrisch voertuig in direct zonlicht de temperatuur van de batterij met wel +7°C doen stijgen.
Een andere techniek om het voertuig tegen hitte te beschermen is om het opladen te beperken tot 80% van de capaciteit. Waarom zou je dit doen? Simpelweg omdat hoge temperaturen de cellen aantasten en het ideale werkbereik voor een batterijpack tussen 20% en 80% ligt. Door deze regel na te leven, kan het pack worden gebruikt in een comfortzone of in een zone met minder stress, wat het leeglopen van de batterij beperkt.
Advertentie – lees hieronder verder
Kijk uit voor randapparatuur
Als het warm is, zijn alle automobilisten geneigd om uitgebreid gebruik te maken van de airconditioning. Dat neemt niet weg dat de airconditioning een groot beslag legt op de capaciteit van de accu, waardoor de actieradius uiteraard afneemt, soms zelfs aanzienlijk. Nogmaals, het beste is om vooruit te plannen en het interieur voor te bereiden voordat je achter het stuur kruipt. Hiervoor moet de auto echter worden aangesloten op een oplaadpunt.
Andere factoren spelen een rol bij de efficiëntie van een elektrische auto bij warm weer. Dit zijn onder andere de banden. Het is een goed idee om de bandenspanning met de hand te controleren. Het is niet ongewoon dat sensoren de lichte overdruk die door hitte kan ontstaan, niet detecteren. Het is dus essentieel om de instructies van de fabrikant te volgen.
Last but not least: hoe moet je opladen bij warm weer aanpakken? Snel opladen zorgt alleen maar voor meer stress en warmte op de batterij, waardoor deze sneller leegloopt. Het beste is dus om snel opladen op gelijkstroom te vermijden of om het op een later tijdstip te doen, bijvoorbeeld ‘s ochtends vroeg of ‘s avonds laat, wanneer de temperaturen koeler zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be